Hoe komt het dat er recht onder een straatlantaarn een donkerder streep zit?
Dit gaat om de straatverlichting met TL balken er in.
Het valt me op dat er recht onder de lamp een strook is waar het donkerder is dan daarnaast. Hoe komt dit?
Zit er in de mal aan de onderkant een soort laslaag / plaklaag waardoor er een schaduw ontstaat of kan het zelfs zo ver gaan dat er een soort lichtinterferentie is.
Voor wie niet weet wat ik bedoel, kijk in de komende avonden maar eens naar de straatverlichting (de witte TL balken). Heb er namelijk niet zo snel een foto / afbeelding van (al was het maar omdat als je een flits gebruikt het effect weg is...).
Is recht onder de lamp. De paal staat er niet tussen. Achter de paal, dat is absoluut de schaduw van de paal zelf, maar er voor...? Ik had zelf die mogelijkheid ook al bedacht, maar dat kan het niet zijn voor zover ik kan redeneren (gaat echt om die oudere straatverlichting waar de paal recht omhoog gaat dan een 90° bocht en daar hangt de lamp dan). Ik kan er ook niet zo snel een plaatje van vinden op google....
Het valt me op dat het bij elke lantaarn is. Maar het zou zeker een "ontwerpfout" kunnen zijn waardoor het vuil zich daar verzamelt. Hele goeie, die mogelijkheid had ik nog niet bedacht.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.