Wat gebeurt er als je een tunnel graaft dwars door de aardkost heen? (NIET naar de andere kant van de aarde, zie plaatje)?
Stel dus dat je een tunnel graaft onder het aardoppervlak. Niet evenwijdig aan de aardoppervlakte maar loodrecht op een willekeurig denkbeeldige straal van de aarde.
Dan krijg je dus een tunnel zoals in het plaatje. Voor de begripvorming heb ik de tunnel horizontaal en verticaal getekend. Uiteraard is het dezelfde tunnel maar in een ander perspectief en maakt het niet uit hoe hij zit.
Wat nu als je deze tunnel/gat ingaat? Lopend of op een karretje?
Kan dit uberhaupt? Praktische bezwaren vergeten we even (steenlagen, water,lava, enz)
Naar mijn idee kij je in een gat maar kun je er door de zwaartekracht van de aarde gewoon inlopen rijden.
Ik denk dat als je op een karretje gaat zitten ja als een gek door de tunnel begint te rijden. tot je op een gegeven moment voorbij het middelpunt schiet en je langzamerhand weer wordt terug getrokken, waarbij je weer voorbij het middelpunt schiet (minder ver dit keer), enz. enz. tot je uiteindelijk stil komt te staan in het midden van de tunnel.
Of heb ik het mis want aan het begin van de tunnel heb je meer massa onder je en zal de zwaartekracht daar het grootst zijn?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.