Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het gevolg dat de Scharzschild radius ongeveer hetzelfde is als de leeftijd van het universum?

Ik vroeg me af wat de kritische dichtheid is van een zwart gat. Dan kom je automatisch uit op de Schwarzschild radius. Daar las ik dat deze doorsnede van de zon ongeveer 3 km is, van de aarde 9 mm en van het zichtbare universum 13.7 miljard lichtjaar.
(bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Schwarzschild_radius#Parameters)

Bij dat laatste getal moest ik even glimlachen. 13.7 miljard jaar is ook ongeveer de leeftijd van het universum (en ja, ik weet dat een lichtjaar een afstand is en geen tijdsaanduiding. De mensen die hier vaker antwoord op geven, weten dat inmiddels wel toch?).

Dat 2 getallen zo overeen komen is vaak toeval, maar vaak ook niet. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Is dit de reden dat sommige mensen geloven dat het hele (voor ons bekende) universum de binnenkant is van een zwart gat? Dat we daardoor niet kunnen zien wat er buiten ons universum is?

Thecis
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat klopt dat dit precies overeenkomt. Simpel gezegd komt het hier op neer. Het heelal dijt uit. Wij kunnen alles zien wat zich met minder dan de lichtsnelheid van ons verwijderd. Als iets zich met een snelheid groter dan de lichtsnelheid verwijderd, dan kan het licht van dat ding nooit meer bij ons komen (*). Dus is de Schwarzschild radius van het deel van het heelal wat we kunnen zien precies gelijk aan de leeftijd van het heelal.

(*) Als je dan denkt dat iets niet sneller kan gaan dan het licht dan klopt dat. Maar de uitdijing van het heelal is de uitdijing van de ruimte zelf en die is niet gebonden aan die snelheidslimiet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing