Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bereken je de dichtheid van een mengsel?

Beste lezers,

Een vraagje:
Ik heb een mengsel van 30% glycol (dichtheid = 1110 kg/m3) met 70% water (dichtheid =998 kg/m3).

Ik zou graag de dichtheid van het totale mengsel weten.
Klopt onderstaande redenatie?
30%*1110 = 333
70%* 998 = 698.6

Bij elkaar opgeteld: 1031.6 kg/m3.

Alvast bedankt voor de reacties :-*

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, die redenatie klopt niet.

Ten eerste omdat wanneer men 30% leest en er niet bij staat hoe dat percentage bedoelt wordt men er dient van uit te gaan dat er een massa-volumepercentage bedoelt wordt (algemene afspraak). Jou berekening slaat echter op een volume-volumepercentage.

Dus 30% komt eigenlijk neer op een mengsel van 300 g glycol per liter mengsel.

Nu zou je kunnen zeggen: goed, dan bereken ik het volume van de glycol terug en trek ik dat af van het totaal volume. Maar zo werkt het helaas niet, want hoewel de massa natuurlijk moet behouden blijven, geldt dat niet voor het volume.

Als je zou weten hoeveel water je zou nodig hebben om 1 liter van een 30% glycolmengsel te maken zou je de massa hiervan kunnen optellen bij die 300 gram en dit delen door 1 dm³ om de dichtheid te bepalen. Maar die hoeveelheid water kan je niet berekenen en daar zit het probleem.

De dichtheid zal je dus moeten meten of moeten opzoeken. Blijkt 1036 kg/m³ te zijn. Dat wil zeggen dat er in 1 liter 30% glycoloplossing 736 g water aanwezig is.

Ga je uit van bovenstaande dichtheden dan heb je dus 0,7375 liter water en 0,27027 liter glycol nodig. Samen is dat 1,0077 liter maar van zodra je beiden mengt hou je daar dus maar 1 liter van over. De fout op deze berekening is maximaal 0,001 liter. Maar het verschil van 0,0077 liter is groter. Conclusie: het volume blijft niet behouden.

En zou je het terug rekenen naar de dichtheid van het mengsel zou dat uitkomen op 1028 kg/m³. Conclusie: je kan deze redenatie niet toepassen om de dichtheid van een mengsel te berekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Klopt als er geen volume verandering optreedt bij menging van water en glycol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing