hoeveel moleculen zijn nodig om bijvoorbeeld de geur van koper te ruiken?
Mij valt wel eens op dat koper of kopergeld zoals 5 cent munten een heel specifieke geur heeft. Ik neem aan dat om die geur te kunnen ruiken koperatomen, of verbindingen van koper zich aan de munt onttrekken en dus feitelijk van verdamping sprake is. Nu weet ik dat op den duur vrijwel alles vergaat, dus ook een koperen munt, maar aannemende dat een muntje normaliter toch honderden jaren kan bestaan en al die tijd een geur afgeeft, moeten er heel wat moleculen ontsnappen. Kennelijk zijn er weinig van nodig zelfs voor een mensen neus om het te ruiken. Weet iemand hoe veel/weinig moleculen nodig zijn om de geur waar te nemen emoe lang het dan duurt voordat een munt van zeg maar 2 mm dik verdampt is?
De geur komt van de rommel aan het koper.
Een koperen munt zal niet verdampen maar aangetast worden door allerlei stoffen in de omgeving.
In vacuum zal het verdampen maar ik denk dat de mensheid dat niet gaat meemaken.
Ps mijn fantasie.
Koper verdampt niet in een vacuum, maar voor de rest heb je helemaal gelijk.
Misschien maar mijn veronderstelling hierachter is dat eens in de zoveel tijd ergens op het oppervlak zoveel energie samenkomt dat een atoom uit het rooster kan breken en kan vertrekken uit de munt de lege ruimte in.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.