Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel moleculen zijn nodig om bijvoorbeeld de geur van koper te ruiken?

Mij valt wel eens op dat koper of kopergeld zoals 5 cent munten een heel specifieke geur heeft. Ik neem aan dat om die geur te kunnen ruiken koperatomen, of verbindingen van koper zich aan de munt onttrekken en dus feitelijk van verdamping sprake is. Nu weet ik dat op den duur vrijwel alles vergaat, dus ook een koperen munt, maar aannemende dat een muntje normaliter toch honderden jaren kan bestaan en al die tijd een geur afgeeft, moeten er heel wat moleculen ontsnappen. Kennelijk zijn er weinig van nodig zelfs voor een mensen neus om het te ruiken. Weet iemand hoe veel/weinig moleculen nodig zijn om de geur waar te nemen emoe lang het dan duurt voordat een munt van zeg maar 2 mm dik verdampt is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wat je ruikt zijn carbonylverbindingen. Die ontstaan wanneer je de munt aanraakt en er stoffen uit zweet of huidvet op de munt terechtkomen. In de bron wordt uitgelegd hoe dit in z'n werk gaat. Je ruikt dus niet het koper zelf. Maar er wordt wel degelijk een kleine hoeveelheid koperionen omgezet en de munten zullen dus na verloop van tijd massa verliezen. Niet door verdamping maar door aanraking (slijtage).
WimNobel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb het Handboek milieuvergunningen (helaas geen openbare bron) hierop geraadpleegd en daarin wordt met geen woord gerept over geurhinder van koper. De reden daarvoor is in de commentaren duidelijk gemaakt. Aangezien koper pas bij ruim 2500 graden verdampt zal van een stukje koper van 2 mm dik na miljoenen jaren nog geen molecule verdampt zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing