Hoor je een supersonische knal als je in het vliegtuig zit die dat veroorzaakt?
Doordat de lucht niet even “gewaarschuwd” wordt (want die waarschuwing reist maar met de snelheid van het geluid voor een vliegtuig uit) gebeurt dat opzijduwen met een felle beweging, en achter het vliegtuig klapt de lucht weer heftig in het ontstane zog. Door de vorm van bijvoorbeeld de Concorde heel puntig te maken, met ook een opvallend taps toelopende staart, wordt dit effect beperkt.
De heftige beweging van de lucht is als een stevig geluid voortdurend hoorbaar als je er schuin achteraan mee zou vliegen. Maar je eigen herrie maakt dan dat je dat andere vliegtuig niet echt hoort. Een waarnemer op de grond (of eentje die er in een luchtballon in de buurt hangt) kan dat geluid echter niet vooraf horen aankomen. Hij krijgt het heel kort ná het passeren ineens allemaal tegelijk in zijn oor, en dát klinkt alsof er ergens een knal geproduceerd werd.
En in zo’n vliegtuig hoor je gewoon het voortdurende ruisen van de snel langsstromende lucht. Want dat ontstaat al vanaf het puntje van de neus.
En het geluid van de motoren komt binnendoor en via het frame bijtijds bij de oren van de passagiers. Het effect van een knal horen blijft gereserveerd voor degenen die niet mee ingestapt zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.