Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor effect hebben metingen op subatomair nivo?

Bij het onzekerheidsprincipe van Heisenberg wordt gesteld dat positie en impuls van een deeltje niet beide bekend kan zijn.

Hoewel ik eigenlijk al niet weet of een eletron uberhaupt wel een positie heeft, gaat mijn vraag evewel over het meten oa daarvan.

Ik lees dan verschillende versies:

1) '...dat metingen altijd invloed hebben op het systeem. Wordt bijvoorbeeld zeer exact de plaats van een deeltje gemeten, dan zal hierdoor de impuls, en dus de snelheid, zeer onzeker worden.'

2) En ergens anders lees ik: 'De onzekerheidsrelatie is echter geen gevolg van onze ontoereikende meetmethoden en ze onstaan ook niet doordat we met onze metingen het proces verstoren, doordat het ene gebeurt terwijl we het andere meten.'

3) En: 'De meting observeert niet de huidige toestand, maar veroorzaakt deze. Dit is de zogenaamde Kopenhagen interpretatie.'

4) En: 'Pas wanneer we kijken....verschijnt een manifestatie van het deel waar we naar vragen.'

Door deze (ogenschijnlijk?) tegenstrijdige stellingen blijft het voor mij nog steeds een vraag wat metingen nou voor invloed hebben.(by the way: moet achter deze zin eigenlijk een vraagteken ? staan?)

vervolg zie reactie

erotisi
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Metingen hebben beslist wel invloed en zeker op subatomair niveau. Volgens de kwantumfysica worden de uitslagen van de metingen beinvloed door waarneming.
Ik onderschrijf de Kopenhagen interpretatie -- dat de waarneming werkelijk de meting beinvloedt. Dit is inderdaad niet makkelijk te snappen, maar toch is het waar. Zie lit. 1 waarin dergelijke gebeurtenissen goed worden uitgelegd. En al is het nauwelijks te begrijpen, het klopt dat, hoe meer we weten van het ene (een bepaalde eigenschap) hoe minder we KUNNEN weten van het ander (cq een andere eigenschap).

Ik wens je veel leesplezier met het boek van John Gribbin. Als je dat hebt gelezen en je wilt hier nog dieper in doordringen zou je De Tao Van Fysica van Fritjof Capra kunnen lezen.

Succes ermee
Willem
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing