Kan waterdamp verdampen?
In een artikel over het bakken van cake staat dat tijdens de eerste periode van het bakken (het opwarmen) warmte zich richting de kern beweegt door conductie en door de verdamping, verspreiding en condensatie van waterdamp. Kan waterdamp verdampen? De originele zin staat hieronder:
During the heating up period, water migrated from the core to the surface in liquid phase and heat was transferred from the surface to the core by conduction and by water vapor evaporation, diffusion and condensation.
Mocht iemand er helemaal inzitten en mij de volgende zin ook nog willen uitleggen dan wordt dat ook zeker gewaardeerd. Dit gaat over de tweede periode van het bakken, de crust and crumb periode:
During the crust and crumb period, the main resistance for heat and mass transfer are located in the dry crust where heat was transferred by conduction and water vapor migrated by convection under a gradient of total gaseous pressure.
verdamping resulteert in opname van warmte
de stoom verplaats de warmte
condensatie maakt de warmte weer vrij en het water kan opnieuw verdampen. Tijdens de korst en kruimvorming wordt de belangrijkste weerstand voor warmte en massa verplaatsing gevonden in de droge korst waar de warmte wordt verplaatst door geleiding en de waterdamp door convectie middels de gradiënt van de totale gasdruk. Sorry maar dat convectie en gradiënt verhaal kan ik niet volgen dus ik weet ook niet of dit echt hout snijdt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.