Hoe werkt de torsiebalans waarmee de gravitatieconstante mee kan worden uitgerekend?
De constante is gelijk aan de kracht in Newton die twee objecten met elk een massa van 1 kilogram, op een afstand van 1 meter op elkaar uitoefenen. Daaruit volgt een waarde van 6,6754 × 10−11 m3 s−2 kg−1.
In 1798 werd door Henry Cavendish met een torsiebalans voor het eerst de gravitatiekracht tussen twee massa's gemeten toen hij de gemiddelde dichtheid van de aarde bepaalde.
De zware kogels trekken elkaar aan en de verdraaiing van de ophangdraad is evenredig met de aantrekkingskracht. Met de massa’s van de kogels en hun onderlinge afstand bekend is de meting en calibratie van de draaiingshoek voldoende om de gravitatieconstante G te bepalen.
Hieruit zou dan de constante te verkrijgen zijn.
Maar als ik twee zware kogels aan een draad op hang dan gaan ze toch niet naar elkaar toe en hoe kan dan de ophangdraad gaan verdraaien??
En hoe kom je aan die constante dan? Naar ik begrepen heb is dat een universele constante. Maar hoe kun je nou iets universeels bepalen wat door een pariculiere situatie is bepaald. Ik zie de torsiebalans dan iets als waarbij een gewicht naar de aarde wordt getrokken en dan bepaald wordt hoeveel cm hij naar beneden wordt getrokken. Maar die waarde geeft dan toch geen constante aan maar alleen wat de aarde te meten geeft. Ik begrijp dus niet hoe je via de torsiebalans (werking daarvan begrijp ik niet) een constante kunt berekenen.
Even zo is mij de constante zelf ook niet duidelijk. Wat betekent bijv. die s-2? Is dat een seconde?