Wat is de maximaal haalbare afstand die (functionele) straling rechtstreeks/direct kan afleggen op aarde?
Als je bijv. een drone koopt zal deze maar enkele kilometers kunnen afleggen voordat de verbinding verbroken is. Waarschijnlijk kunnen militaire drones verder reiken, maar ik weet niet of dat via bijv. sattelietbesturing gaat, en dus veel indirecter gaat.
Evenzo kunnen radiogolven via de ionosfeer hele afstanden afleggen, maar zou dat in principe ook mogelijk zijn voor drones?
Omdat ik ervan uit ga dat communicatiestralingen via satellieten onbeperkt kunnen gaan, beperk ik mijn vraag tot communicatiestraling via de natuurlijke weg (bijv. via de ionosfeer). Als dat niet zo is verneem ik dat natuurlijk graag.
En dan is mijn vraag dus hoe ver dat radiosignalen of dronessignalen of wat anders kunnen reiken? Kunnen zij bijv. net zo ver reiken tot aan de andere kant van de wereld of zelfs de aarde rond?
Hierbij stel ik voorop dat het niet per se reeds gerealiseerd is, maar misschien in de toekomst mogelijk moet kunnen zijn.
Misschien overbodig om nog te zeggen maar communicatie met satellieten en sondes etc buiten de aardatmosfeer reken ik niet mee.