Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je in zijn algemeenheid iets zeggen of een covalente binding sterker is dan een ionaire binding of vice versa?

Als je (brandend) natrium blust met water, blijkt dat niet echt goed te werken. Niet doordat water door hitte wordt gedissocieerd in waterstof en zuurstof maar doordat natrium met zuurstof een sterker molecuul vormt dan waterstof met zuurstof. Nu vermoed ik dat de eerste binding een ionaire binding is e de tweede een (polair) covalente binding is.
Die reactie blijkt dus redelijk spontaan te verlopen. Dus dacht ik dat een ionaire binding sterker is dan een covalente binding. Maar is dat ook zo of moet je er niet zo over denken?

erotisi
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De ionische bindingen worden over het algemeen als sterker gezien. Dit omdat er (kort door de bocht gezegd) er behalve het delen van elektronenparen ook de elektrische aantrekkingskracht is.

Je komt dus op het goede uit, maar ik vind zelf dat je het verkeerd beredeneert.
Natrium heeft een overschot aan elektronen (gevulde elektronenschil + 1 elektron, ofwel edelgasconfiguratie +1 elektron).

Dit extra elektron zit in de buitenste schil en wordt niet goed door natrium vast gehouden. Dit elektron zit "zo los" dat het door een molekuul als water (wat een polair molecuul is) het al kan afnemen. Dit is het begin van de reactie.
En dan moet je verder redeneren wat er gaat gebeuren.
* H20- is niet stabiel. Natrium neemt het elektron niet terug dus water moet iets gaan doen
* Er wordt het stabiele OH- gevormd in water.
* Alle aanwezige stoffen zullen in een zo laag mogelijk energetische toestand gaan zitten. Daarom verloopt deze reactie spontaan als natrium met water in aanraking komt. Het is absoluut een exotherme reactie en zelfs erg gevaarlijk.

De atomen die onder natrium staan, hebben hetzelfde reactieve character met water. Alleen wat heftiger (natrium is de meest lieve).
Zie het item van Brainiac die dit getest hebben, waarbij bij Cesium de badkuip door midden gaat (de laatste, Francium mogen ze niet testen omdat er a) zo weinig van is en b) omdat dit meer dan levensgevaarlijk is).
https://www.youtube.com/watch?v=m55kgyApYrY
Thecis
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing