Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

In het kort:
Als een voorwerp niet aerodynamisch is, is de weerstand op het voorwerp tijdens het vallen groot. Natuurlijk heeft de grootte van het voorwerp ook invloed op de wrijvingskracht, maar daar vraag je niet naar.

Je kan je voorstellen dat een voorwerp met een vlak oppervlakte veel meer botst tegen de luchtmoleculen dan een voorwerp met een kleine oppervlakte. Als het voorwerp niet goed kan "snijden" door de luchtmoleculen, dan is de wrijving op dat voorwerp dus groter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wrijvingskracht is afhankelijke van de luchtsnelheid en de luchtweerstand.
Hoe hoger de luchtsnelheid hoe hoger de wrijvingskracht.
De luchtweerstand is afhankelijk van de vorm en de ruwheid van de oppervlak.

Een golfbal heeft puntjes en heeft een langere luchtweerstand dan een gladde bal met dezelfde diameter, dus er dient nauwkeurig gekeken worden naar de vorm het type oppervlakte maakt uit.

Wrijvingkracht is iets statische, maar de juist bij de vrije val en lucht is dynamische eigenschappen zeer van belang.

Een wat technischer verhaal staat in een wikipedia artikel over luchtweerstand welk ik als bron zal toevoegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik heb geleerd met natuurkunde is dat een voorbeeld van een zeer aerodynamisch object in vrije val een waterdruppel is. Water kan als vloeistof goed vervormen en vormt zich dus naar zijn optimale aerodynamische vorm (weg van de minste weerstand).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Basisformule luid:

Fw,l = ½ * ρ * CW * A * v2
Fw,l = luchtwrijving (N)
ρ = luchtdichtheid (kg/m3)
CW=weerstandscoefficient
A = oppervlak (m2)
v = snelheid (m/s)

Wanneer je de frontale oppervlakte vergroot krijg je een hogere weerstand, bij gestroomlijnde objecten gelden andere formules
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing