Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik 's nachts zwaarder ? Immers de zon en de aarde staan dan aan dezelfde kant.

Overdag staat de zon boven mijn hoofd. Haar zwaartekrachtveld trekt mij dan omhoog, tegen de zwaartekracht van de aarde in.
's nachts bevinden de aarde en de zon zich beide 'onder' mij. Hun velden werken dan samen.

Ik zou volgens die redenering 's nachts dus zwaarder moeten zijn.

Of wordt de invloed van de zon b.v. gecompenseerd door de middelpuntvliedende kracht door de aarde die door haar baan 'vliegt' of iets dergelijks ?

In elk geval heb ik nooit geleerd dat voor een correcte meting van een gewicht van een object het óók belangrijk zou zijn om het tijdstip te noteren.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Jouw gewicht wordt bepaald door de zwaartekracht van zon en aarde (de maan vergeten we voor het gemak even), en door de bewegingen van de aarde. Die bewegingen zijn de draaiïng van de aarde om haar as, en de draaiïng van de aarde rond de zon.

Het netto effect kun je moeizaam berekenen. Je kunt het echter veel eenvoudiger vaststellen door naar de natuur te kijken.

Met dat laatste doel ik specifiek op eb en vloed.

Daar waar het getij niet wordt beïnvloed door golfresonantie in waterbekkens, treedt vloed op wanneer de zon op z'n hoogste punt staat, en 12 uur later, wanneer de zon onder is (alweer: de maan vergeten we).

Dat betekent dat je 's nachts *lichter* bent.

Hoe komt dat nu? Dat komt doordat de zon ervoor zorgt dat de aarde in haar baan blijft. De verre kant van de aarde (de nachtkant) is verder van de zon verwijderd dan het massamiddelpunt van de aarde. Zwaartekracht van de zon en middelpuntvliedende kracht (om het zo maar even te noemen - en ja, ik weet dat die kracht niet echt bestaat) zijn in evenwicht in het massamiddelpunt van de aarde. De nachtzijde van de aarde wordt als het ware "meegesleurd" - hetgeen aldaar resulteert in een lichte middelpuntvliedende kracht.

Dat is de reden dat het ook aan de nachtzijde van de aarde vloed is (dus zonder maan). En om diezelfde reden ben jij 's nachts lichter dan 's ochtends en 's avonds, wanneer jij je op dezelfde afstand van de zon bevindt als het massamiddelpunt van de aarde.

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het maakt niks uit. Er gebeurt hetzelfde wat bijvoorbeeld in ISS rondom aarde gebeurt. Net als ISS om de aarde draait de aarde om de zon. Die baan betekent dat de aarde continue naar de zon valt alleen is de snelheid zo groot dat de aarde rondjes om de draait in plaar van erop te vallen. Dat betekent dat je tov de zon gewichtloos bent. Net als de astronauten in ISS tov de aarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat effect is er maar het is maar 2 µm/s2 (0.000002 m/s2) Dus dat is op de normale valversnelling van 9.8 m/s2 te verwaarlozen.

Leuke vraag trouwens!

Toegevoegd na 15 minuten:
Hier is de discussie ook al gevoerd:
https://www.physicsforums.com/threads/are-we-heavier-at-night-than-at-day.437008/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Officieel klopt de redenering. Maar de zwaartekracht is afhankelijk van de afstand tussen massamiddelpunt van de twee massa's. Nu is afstand tussen de zon en een mens op de oppervlakte van de aarde erg groot en de massa in vergelijking met de aarde zeer klein. Dus andere effecten zoals de plaats van de maan en verplaatsing van de massamiddelpunt van de aarde door de verplaatsing van de maan veel groter. Ookwel bekend als het eb en vloed effect.

Dit is de reden waarom dit effect verwaarloosbaar is en geen rekening mee gehouden dient te worden. Zwaartekracht is afhankelijk van de plek op aarde. Er is ook een effect gebaseerd op tijd en de positie van de hemellichamen, maar dat laatste is een theoretisch effect en praktisch (nog) niet meetbaar.

Omdat bij de berekening van het theoretische effect van de tijd en dus ook de plek van de hemellichamen zeer complex is en leid af van het antwoord. Ik ben meer van de toegepaste natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing