Waardoor is entropie een antwoord op het bestaan van spontane endotherme reacties?
Ik lees het volgende op Wikipedia
"Bijna alle chemische reacties waren exotherme reacties waarbij er warmte vrijkwam. Warmte afgeven bleek een natuurlijk proces om de energie van het product zo laag mogelijk te krijgen en te houden.
Het probleem was dat er ook spontane endotherme reacties bestonden waarbij warmte werd opgenomen. Hier bleek de logica die zo lang had standgehouden onjuist. Er was een tweede doel voor een systeem: het streven naar een zo hoog mogelijke wanorde (entropie)".
Maar waardoor verklaart entropie het bestaan van spontane endotherme reacties? Entropie is een toch eerder een afkoeling en zodanig juist een argument voor exotherme reacties?
H2 + I2 --> <-- 2 HI
vooral naar rechts (exotherme reactie) , maar bij hoge temperaturen naar links (endotherme reactie). Natuurlijk zul je om de endotherme reactie te krijgen de temperatuur (kunstmatig) moeten verhogen (hier op aarde). Maar in sterren, waar uiterst hoge temperaturen heersen, zal het evenwicht helemaal naar de dissociatie zijn verschoven; zelfs de moleculen H2 en I2 zelf gaan daar uit elkaar vallen. Dus is entropie geen antwoord op het bestaan van spontane endotherme reacties (en de reacties op bijv. de zon lijken mij toch heus spontaan). Daarom is een (naar de maatstaven van Goeievraag) geldig antwoord ook niet mogelijk. Was je vraag anders gesteld dan had ik wellicht een poging gedaan!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.