Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waardoor is entropie een antwoord op het bestaan van spontane endotherme reacties?

Ik lees het volgende op Wikipedia

"Bijna alle chemische reacties waren exotherme reacties waarbij er warmte vrijkwam. Warmte afgeven bleek een natuurlijk proces om de energie van het product zo laag mogelijk te krijgen en te houden.
Het probleem was dat er ook spontane endotherme reacties bestonden waarbij warmte werd opgenomen. Hier bleek de logica die zo lang had standgehouden onjuist. Er was een tweede doel voor een systeem: het streven naar een zo hoog mogelijke wanorde (entropie)".

Maar waardoor verklaart entropie het bestaan van spontane endotherme reacties? Entropie is een toch eerder een afkoeling en zodanig juist een argument voor exotherme reacties?

erotisi
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Endotherme reacties zijn reacties waarvoor energie vereist is om ze te laten verlopen.
Op het moment dat er heel veel exotherme reacties verlopen, komt er ook heel veel energie vrij.
Reacties die "normaal gesproken" niet spontaan verlopen (omdat er energie nodig is om ze te laten verlopen) kunnen in deze omstandigheden wel verlopen.

Nu naar begrip Entropie
Volgens wiki: Het is op het fundamenteelste niveau een maat voor de wanorde of de ontaarding in een systeem, of liever de waarschijnlijkheid, als het aantal mogelijke moleculaire configuraties van een macroscopische toestand (in termen van macroscopische grootheden druk, temperatuur, etc.) gedeeld door het totale aantal mogelijke moleculaire configuraties.
M.a.w., hoe hoger de wanorde in een systeem, hoe hoger de entropie. (even kort door de bocht gezegd).

Het bovenstaande systeem, waarbij heel veel exotherme reacties verlopen, neemt de entropie (aanzienlijk) toe. Door de toenemende energie kunnen ook de endotherme reacties spontaan verlopen.

Dus antwoord op je vraag:
In mijn visie verklaart de entropie niet het spontaan verlopen van endotherme reacties, maar juist de (snelle) TOENAME van entropie het spontaan verlopen van endotherme reacties.

Mag ik vragen uit welk artikel dit komt? Dat maakt het plaatsen in de context iets gemakkelijker. En misschien kan ik dan nog wat aanvulling geven.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zie reactie voor opvolging van het antwoord. Het komt vanuit de vrije energie (en relatie met enthalpie).
Thecis
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing