Waardoor hebben isotopen met een oneven aantal kerndeeltjes een magnetisch veld??
MRI: De werking berust hierop dat isotopen met een oneven aantal kerndeeltjes, bijvoorbeeld waterstof en fosfor (P=15protonen), een magnetisch veld hebben.
Maar Isotopen hebben toch alleen meer neutronen waardoor hebben zij dan een magnetisch veld tov niet-isotopen?
In je vraag heb je het over kerndeeltjes.
In de volgende zin heb je het over protonen.
In de laatste zin heb je het over neutronen.
Zet het eerst eens op een rij.
Ik heb de tabel eens bekeken, maar ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag. Als je het weet kun je me dan een hint geven?! En voor de duidelijkheid: ik ben op mijn vraag gekomen door de volgende tekst op http://nl.wikipedia.org/wiki/MRI-scanner: "De werking berust hierop dat isotopen met een oneven aantal kerndeeltjes, bijvoorbeeld waterstof en fosfor, een magnetisch veld hebben. (Dit minuscule magneetje - de kernspin - kan met een extern magneetveld mee, of tegen een extern magneetveld in werken. Dit is een kwantumeffect, tussenstanden zijn niet mogelijk. Tussen deze twee toestanden bestaat een energieverschil, afhankelijk van de sterkte van het externe magneetveld)."
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.