Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Meet je aan het aardoppervlak een andere zwaartekracht dan 100 meter eronder?

Stel je meet de zwaartekracht op zeeniveau. Dan graaf je een 100 meter diepe put(van 1 vierkante meter). Je zet de meter nu op de bodem van de put. Meet je dan een kleiner, gelijke of grotere zwaartekracht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom niet van 0,5 bij 0,5 meter?
Cryofiel
9 jaar geleden
Da's wel erg krap...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Hoe dieper je graaft, hoe geringer de zwaartekracht. Met als uiterste het middelpunt van de aarde, waar de zwaartekracht nul is. Er wordt naar alle kanten even hard aan je getrokken, dus ervaar je als resultaat een zwaartekracht nul.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Als enige aanvulling dat 100 meter het verschil wellicht te verwaarlozen is. Maar verder goed antwoord en helemaal waar. +
Cryofiel
9 jaar geleden
Uitgaande van een aardbol met homogene dichtheid, is het verschil zo'n 0,0047%.
Cryofiel
9 jaar geleden
Oeps, nee... het verschil is kleiner: 0,0016%.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoe bereken je dat Cryofiel?
Cryofiel
9 jaar geleden
Eerst op de foute manier: de zwaartekracht is evenredig met de massa, en de massa is evenredig met de derde macht van de straal van de bol die nog onder je zit. Daarna op de goede manier: het bovenstaande klopt weliswaar, maar de zwaartekracht is ook evenredig met het kwadraat van de afstand tot het middelpunt van de bol - en dus met de straal van de bol, als je op het oppervlak van die bol staat. Derde macht gedeeld door kwadraat - dat betekent dat de zwaartekracht op een "afgepelde aarde" (de buitenste 100 meter is eraf gepeld) lineair afhankelijk is van de straal van die afgepelde aarde. 100 meter is 0,0016% van de straal van de aarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien de aarde geen homogene bol is, maar juist in het centrum (nikkel kern) veel hoger soortelijk gewicht heeft dan aan de oppervlakte is dit antwoord onjuist. Het is slechts het correcte antwoord voor zuiver homogene bollen. Zie verder mijn antwoord.
Poet
9 jaar geleden
Daar kun je dus lekker zweven
Massa genereert zwaartekracht. Wanneer jij op het oppervlak van de aarde staat, dan bevind de hele aarde zich onder je voeten. De hele aarde trekt je dus naar beneden.

Wanneer je gaat graven (of je gaat duiken in water) dan komt een (klein) deel van de aarde boven je hoofd uit. Dat deel trekt je dus omhoog. Tevens is er minder aarde onder je om je naar beneden te trekken. Je gewicht zal dus afnemen.

Hoe dieper je graaft, hoe sterker dit effect wordt.

Zou je een gat kunnen graven tot het midden van de aarde dan is het deel van de massa beneden je even groot als het deel van de massa boven je. Beide krachten heffen elkaar op. In het midden van de aarde ben je in theorie dus gewichtloos.
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij denkt dat het water boven je tijdens duiken je weer omhoog trekt, leg mij dan maar uit waarom de druk op 1000 meter diep zo verschrikkelijk hoog blijkt te zijn...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Maasland
Je moet druk niet verwarren met gewicht. Alle massa van de aarde wil in principe naar het middelpunt. Dat levert met de diepte een steeds hogere DRUK op. Maar de zwaartekracht werkt 2 kanten op: de massa van de aarde trekt aan jou, maar de massa van jouw lichaam trekt ook aan de aarde. Zij het véééél minder hard doordat jouw lichaam nu eenmaal veel minder massa heeft. Wanneer jij gaat duiken komt er ook water en dus massa boven je hoofd. Die massa gaat ook aan je trekken. Alleen omdat dat deel van de massa boven je hoofd zit zal het je omhoog trekken. De kracht daarvan is afhankelijk van welk deel van de massa zich boven en welk deel ervan zich onder jou bevind. Je GEWICHT (lees: de resultante van de krachten die je omlaag trekken minus de krachten die je omhoog trekken) neemt dus af. Omdat de zeeën maar klein deel van de straal van de aarde uit maken is dat effect in de praktijk niet groot, maar daarom niet minder aanwezig. De DRUK van alle massa die naar het middelpunt getrokken wordt is tegelijk natuurlijk ook aanwezig en die is inderdaad al snel gigantisch.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks voor je uitleg, helemaal duidelijk nu :)
Aan het aardoppervlak geldt (in Nederland) een gemiddelde valversnelling g van 9,81 m/s². Dit is een maat voor de sterkte van de zwaartekracht en kan bepaald worden door middel van de volgende formule:
g = (4π/3)*Gρr
waar g de valversnelling is, G is Newton's gravitatieconstante (G≈6,7×10^−11 N·(m/kg)²), ρ is de dichtheid van een planeet (hier de Aarde) en r is de straal van die planeet in meters.
Als we nu de volgende twee formules opstellen:
g(oppervlakte) = (4π/3)*Gρ*r(oppervlakte)
g(put) = (4π/3)*Gρ*r(put)
zie je dat deze erg op elkaar lijken en we (4π/3)*Gρ in beide formules tegen elkaar kunnen wegstrepen. Hieruit volgt dat de sterkte van de zwaartekracht recht evenredig is met de afstand tot het middelpunt van de aarde en dat deze zwakker wordt naarmate deze afstand kleiner wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De zwaartekracht is afhankelijk van EN de massa EN het kwadraat de afstand tot die massa. Om dit te berekenen is, zo gauw je een put graaft, een erg ingewikkelde differentiaal vergelijking omdat je dan naar alle punten (de aarde opgedeeld in een roooster van stukjes) apart de berekening zou moeten maken.Van elk blokje de massa wetend dus. De blokjes aan de oppervlakte zijn gemiddeld veel lichter dan de blokjes in het centrum van de aarde, zeker daar waar zich veel water bevindt.
Uiteraard is zoiets al eens gedaan, evenals metingen wat de zwaartekracht precies is.
Als je een put graaft kom je dichterbij het massa middelpunt, en zit in eerste instantie maar heel erg weinig massa door het relatief lage soortelijk gewicht van de blokjes boven je die je weer omhoog trekken. Het afnemen van de afstand tot het grootste deel van de massa heeft daarmee een groter effect dan het kleiner worden van de trekkende massa naar beneden en de geringe trekkracht omhoog van het lichte zich boven je bevindende deel. De zwaarte kracht wordt dus hoger op die 100 meter diepte.

Toegevoegd na 22 uur:
Getallen (op verzoek).
Diameter aarde :12742 km bron wikipedia
Massa Aarde : 5,972*10^24 kg bron wikepedia
Inhoud aarde: 1,08362*10^12 in km^3: Berekend volgens bol formule , 4/3*pi*r^3 (r=0,5*diameter)
dichtheid aarde:Inhoud (in liter)/massa....5,5111. Klopt ongeveer met wiki.
Zwaartekracht formule
constante G=6,67*10^-11 (volgens wiki)
M=massa aarde R is straal aarde, 6371km:
Fg=G*(M/(R^2) of met bovenstaande cijfers 9,813646787
In mijn reactie staat dat op elk punt in een holle bal er geen aantrekkingskracht is van de schil/mantel buiten dat punt. Zie ook de toegevoegde bron hiervoor.
Dus als je op 100 meter diepte zit zou je de buitenschil van de aarde , 100 meter dik, moeten negeren.Zowel van de straal aftrekken als de massa van die schil van 100 meter dikte van de totale massa.
De inhoud van die schil breken je door de inhoud van de 0,1 km kleinere bol af te trekken van de inhoud van de hele aarde..Daar komt 5,10 *10^7 uit.Het SG van de 100 meter dikke schil heb ik gesteld op het SG van gesteente, 2,5. De massa van die schil is dan ca 1,27*10^20 kg.Dit trek ik weer af van de totale aardmassa.
Dan kan je opnieuw de zwaartekracht berekenen van de 100 meter kleinere bol en daar komt (tot je verbazing?) een iets hogere zwaartekracht uit. 9,813745239. Omdat de kleinere afstand tot het centrum van de bol net wat meer effect heeft dan het lagere gewicht van die kleinere bol.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
In principe heb je gelijk. Ik mis echter de getalsmatige onderbouwing. Ik bedoel: het door jou beschreven effect bestaat zeker, maar hoe groot is het? Is het groot genoeg om inderdaad een hogere zwaartekracht te geven op 100 meter diepte, of is het zo klein dat de zwaartekracht op de bodem van de put nog steeds lager is dan op de oppervlakte, maar net wat minder laag dan bij een homogene bol?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk. Alleen meet je op 100 onder de grond toch minder zwaartekracht richting centrum Aarde door het verstorend effect van de omgeving. Verder is zwaartekracht eigenlijk geen aantrekkingskracht, maar eerder een duwkracht.. Maan en Aarde trekken niet aan elkaar, maar worden naar elkaar geduwd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ooit, 35 jaar gelden, de onderbouwing op de TH (nu TU - delft) gehad met integraal rekenen. Heb hem niet meer bij de hand.. Het komt er op neer dat een punt IN een bol (dunne schil van homogene massa) geen enkele zwaartekracht ondervind. Oftewel, op 100 meter diepte zou je gemiddeld kunnen vaststellen dat de zwaartekracht generende massa flink lager is, nl. de totale massa van de bovenste 100 meter van de aarde. Ik heb dit in een excel gestopt en kom virtueel op een hogere zwaartekracht uit....achter de komma.
Op 0 meter 9,813646787 en op -100 meter 9,813954657 ...ietsje hogere zwaartekracht op 100 meter diepte. Als ik een mail adres krijg of uitwissel site kan ik je de excel sturen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn antwoord heb ik uitgebreid met wat getallen en een bron. In mijn reactie hierboven heb ik een foutje gemaakt met de zwaartekracht op 100 meter diepte omdat ik die snel tussendoor vanmiddag neer gezet heb.In de aanvulling op mijn antwoord staat de correcte berekenings uitkomst.
Cryofiel
9 jaar geleden
Prachtig, bedankt voor je moeite! Bij deze een +.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een bron toegevoegd die ook iets zegt over de massa verdeling van de aarde , afhankelijk van de diepte.
De dichtheid van onderaan de aardkorst (enkele km diepte tot onderaan de aardmantel bij de aardkern loopt van ca 3,3 tot 5,7. De aardkern zelf (vanaf 2900 km diepte) heeft een sg van 10 tot 14.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding