Moet ik, als ik een concentratie van een stof wil rekenen, altijd in g/l rekenen of mag ik ook met g/ml rekenen?
kan ik dat doen of moet ik altijd, ook al heb ik bv. 7.1 ml en 110 gram, de milliliters naar liters rekenen?
Toegevoegd na 18 uur:
Om de vraag meer op te helderen: Ik heb suikersoort A en suikersoort B, Suikersoort A kan 5g in 100ml water opgelost worden en suikersoort B kan 9g in 100ml water opgelost worden.
Ik wil van suikersoort A 70ml en van suikersoort B 40ml met elkaar mengen.
wat is dan de concentratie van de ontstane mengsel?
(b) Bij de hoeveelheden die je noemt kan iets geks gebeuren. Stel je hebt 110 gram gipspoeder en 7.1 ml water. Het gips zal alle water opzuigen en je houdt een nog steeds vrij droog poeder over (bij de hoeveelheden uit je voorbeeld). spreek je dan van ' in water opgelost gips of over ' de concentratie aan gips per ml water?
(c) meestal druk je oplossingen uit als de stof die weinig voorkomt, opgelost in de stof die veel voorkomt. Een andere mogelijkheid is een percentage gebruiken Zou je bijvoorbeeld 7.1 ml water mengen met 110 g zuiver (watervrij) zwavelzuur (wat best gevaarilijk is zonder de juiste voorzorgen, maar heel goed mogelijk) dan spreekt niemand over het mengsel als een oplossing van 110 g zwavelzuur (dat is ca. 58 ml) in 7.1 ml water, maar over 87% zwavelzuur.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.