Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen vrije radicalen, ionen en 'normale' atomen wat betreft hun electronen?

Wat bepaalt of iets een radicaal of ion is? Heeft het iets te maken met in hoeverre de buitenste orbital gevuld is? Ik lees overal dat vrije radicalen een ongepaard elektron hebben, maar er staat nergens uitgelegd wat dat is.
Wat bepaald of een ion positief of negatief is geladen. Heeft dat ook te maken met ongepaarde elektronen of is dat iets geheel anders?

Ik snap dat dit een hoop vragen bij elkaar zijn, maar ik probeer de essentie van deze entiteiten voor mezelf duidelijk te krijgen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het belangrijkste verschil is dat globaal gesproken een ion geladen is (positief dan wel negatief dwz een tekort of teveel aan elektronen) en een radicaal is niet geladen maar heeft een elektron dat gemakkelijk een binding met een ander atoom kan aangaan (maar (nog) niet heeft;ongepaard) door een (vaak kortdurende relatie) van het ene elektron met het andere. Hoe die elektronen een relatie aangaan is niet eenvoudig uit te leggen.
erotisi
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een radicaal (of vrije radicalen) atoom of molecuul dat op zichzelf niet geladen is maar wel een ongepaard elektron heeft. Dit zorgt ervoor dat dat elektron gemakkelijk reacties aan kan gaan.

Een ion is een atoom of molecuul dat een lading heeft. Deze lading kan positief of negatief zijn. Als er meer elektronen dan protonen zijn is de lading negatief en als het aantal elektronen minder is dan het aantal protonen is de lading positief.

Voorbeeld:
Na = Natrium
Na+ = Natrium-ion

Een 'normaal' atoom zou dan een atoom zonder lading zijn. Die dus qua lading stabiel is: evenveel protonen als elektronen en geen ongepaarde elektronen. Een atoom kan echter ook radioactief zijn, dit kan als het onstabiel is doordat het atoom teveel of te weinig neutronen bevat. Bepaalde isotopen zijn instabiel en desintegreren (veranderen) spontaan in een andere atoomsoort.

Dus een 'normaal' atoom zou eigenlijk zijn: een atoom zonder lading, ongepaarde elektronenpaar en een stabiele kern (protonen en neutronen in verhouding).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing