Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet je de aandrijvende kracht van een propeller meten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja leuke vraag, een plus. Circa 100 jaar geleden is aan een verwant probleem (de effectieve trekkracht van stoomlocomotieven) heel veel gemeten door Franse, Duitse en Britse technici die de in de praktijk behoorlijk slechte prestaties van de locomotieven wilden verbeteren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Deze vraag kun je op meerdere manieren interpreteren.

De kracht die de propeller aandrijft kun je bepalen door het bereikte motortoerental bij volgas (of een andere setting) vast te stellen, daarna de propeller door een geïnstrumenteerde waterrem te vervangen en vervolgens de krachtsontwikkeling te meten die optreedt door de motor bij volgas (cq de gekozen setting) zo te belasten dat hetzelfde toerental resulteert.

Als het gaat om de kracht die de combinatie van motor en propeller uiteindelijk op de lucht (of water) uitoefent, dus de netto kracht die op het vliegtuig of het schip inwerkt, dan moet je het schip of vliegtuig (of de gebruikte motorproefstand) verankeren en met rekstrookjes de uitgeoefende kracht meten.

Als je bedoelt om de krachten tijdens de vlucht te meten, dan moet je aan meetmethoden met behulp van rekstrookjes denken. Die kunnen uiteraard ook voor de bovenstaande metingen toegepast worden.
(Lees meer...)
Bordensteker
10 jaar geleden
Je zou de betreffende propeller ook rechtstreeks aan een veerbalans kunnen koppelen en de trekkracht direct meten. De veerbalans is gekalibreerd naar de trekkracht.
Zeer fijngevoelig zal deze bepaling (en eerder voorgestelde) niet zijn, omdat de luchtdruk een rol speelt (luchtpropeller). In dichter materiaal is zowel de weerstand als de aandrijving sterker. In het uiterste geval (vacuum of een zo goed mogelijke benadering) is er ook geen voortstuwing. Natuurlijk kun je wel een laboratorium opstelling maken in een kamer met gestandaardiseerde luchtdruk.

Bij een propeller in water (wat ik eerder een schroef zou noemen) speelt vooral de watertemperatuur en eventueel het zoutgehalte (zeewater) een rol. en als je flauw wilt doen kun je zeggen dat er als het water bevriest de schroef ook niets meer kan doen. ook hier kun je in het lab de uitkomst wel verfijnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is heel lastig om die kracht te meten. Er zijn teveel factoren van belang.
En dus zal je nooit 1 aandrijfkracht krijgen.
Ik zou ervoor kiezen om de rek en daarmee de kracht op de aandrijf as van de propeller te meten, het toerental van de as , samen met de snelheid die het vliegtuig op dat moment heeft tov de lucht en de luchtdruk. Hierbij negeer ik dan al de vochtigheidsgraad van lucht als beïnvloedende factor. Bij een groot aantal metingen creëer je zo een meerdimensionale grafiek van waaruit je de aandrijfkracht kunt lezen op basis van toerental, eigen snelheid en luchtdruk. Dit vraagt wel een micro computer om al deze gegevens netjes in een tabel te loggen tijdens je metingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding