Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn alle aggregatie toestanden?

Ik ken wel de standaard vast - vloeibaar - gasvormig en plasma, maar wat zijn ze nou allemaal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Vast - vloeibaar - gasvormig en plasma. Dat zijn ze allemaal. Waar wil je er nog meer vandaan halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit zijn de allemaal:

gas (g)
vloeistof (l)
vaste stof (s)
glas
plasma (p)
vloeibaar kristal (LC)
Bose-Einsteincondensaat (BEC)
tripelpunt
quark-gluonplasma (QGP)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen ik studeerde waren er nog maar 3.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja die drie zijn ook de basistoestanden. Voor de meeste dingen heb je daar ook genoeg aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig is er het QGP.... ik werk er dagelijks mee.
Computoon
10 jaar geleden
(Ik durf het bijna niet te vragen maar wat is het QGP...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
quark-gluonplasma (QGP)
WimNobel
10 jaar geleden
En hoe zit dat dan met de gedegenereerde materie in witte dwergen? Aha, ik zie dat die er op de engelse wiki wel bij staat. En nog veel meer… Zie https://en.wikipedia.org/wiki/State_of_matter#Degenerate_matter
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Is glas een aggregatie toestand !?!
Weer wat geleerd. Ik dacht vroeger dat het een vaste stof was. Later had een leraar het over "een zeer langzame vloeistof" en nu is het een eigen aggregatie toestand. Is dat een vorm van voortschrijdend inzicht ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja klopt ik kan me ook herinneren dat ze vroeger op school zeiden dat het een hele langzame vloeistof was, dat zou ook de de reden zijn dat glas van oude kerken inzakten. Maar in 1998 kwam Edgar D. Zanotto met een onderzoek dat aantoonde dat dat glas helemaal niet inzakte: http://www.lamav.ufscar.br/artpdf/ajph67.pdf

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding