Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij uitleggen wat een dipool-dipoolbinding is?

Ik weet dat bijna alle polaire atomen een dipool-dipool binding heeft, maar er is ook iets met het opheffen van elkaar? Ik snap dat niet echt. Dan heb je een structuurformule en dan kunnen ze elkaar opheffen? Ook snap ik niet wat het verschil is tussen een vanderwaalsbinding en een dipool-dipoolbinding.
Uitgebreid uitleg zou heel erg helpen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een dipoolmolecuul moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Binnen het molecuul moet het verschil in elektronegativiteit tussen de 0,4 en 1,6 liggen
- De ladingscentra moeten gescheiden zijn: bijvoorbeeld H2O: het is geen lineair molecuul, maar een soort van Mickey Mouse-hoofd, dus vallen de ladingscentra ("+" van de waterstofmoleculen en de "-" van zuurstof) niet samen. CO2 is een lineair molecuul, dus de 2+ C valt samen met het ladingscentrum van de - van de beide zuurstofatomen, en daarom is CO2 geen dipoolmolecuul.

Bij polaire stoffen zal de negatieve pool van het ene molecuul de positieve pool van het andere molecuul aantrekken. Dit heet dipool-dipool interactie, en is een soort extra kracht tussen de moleculen, waardoor de binding sterker wordt.

Vanderwaalskrachten zijn krachten tussen atomen of moleculen, en dipool-dipool interacties zijn een vorm van vanderwaalskrachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding