Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Tijd en lichtsnelheid is relatief, maar we gaan toch niet terug in de tijd als we sneller gaan dan het licht?

Ik denk misschien compleet verkeerd, maar het lijkt voor iedereen zo duidelijk te zijn: als we sneller gaan dan het licht, gaan we terug de tijd in (in theorie dan natuurlijk).
Is dit wel zo?
Als we met het licht meebewegen, staat de tijd toch niet stil, maar staat het licht ten opzichte van ons toch stil?
Als ik dan sneller zou gaan, ga ik voor het licht uit. Kijk ik achterom dan zie ik niks. Omdat het licht mijn oogbol nog niet heeft bereikt. Maar daarbij komt dat, vanaf het moment dat ik sneller ga dan het licht, het licht niet meer kan reflecteren op mij als onderwerp. Ik zie mijzelf dan dus ook niet terug als ik sneller dan het licht ben gegaan en daarna achterom kijk, toch?
Ik zou dus hoogstens een diffuus zwart silhouet terug kunnen zien, in de lichtstraal die mij achtervolgd heeft, waarvan het silhouet stilstaat van het moment van het doorbreken van de lichtsnelheid, toch?
Klopt mijn gedachte hierover, of snap ik het niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Laten we als eerste de theorie aanpakken. Je kan niet sneller dan het licht. Ook in de praktijk overigens niet. Dat is het allerlastigste van dit verhaal.

Maar laten we kijken wat er gebeurd als het wel zou kunnen. In feite reis je niet terug in de tijd. Maar je haalt het licht in dat eerder verzonden is. Als je dat inhaalt en je kijkt achterom, zie je dezelfde gebeurtenissen nog een keer gebeuren (als je afgeremd bent). Zo lang je blijft reizen met een snelheid hoger dan de lichtsnelheid zou je helemaal niets zien. Er komt immer niets je oog in want je reist sneller dan de fotonen.

De werkelijkheid:
Je kan niet sneller dan het licht. Dit is fysisch onmogelijk. Je kan wel een snelheid bereiken (met moeite) die heeel dicht bij c ligt. Kost wat energie, maar dat ga je ook hard (zo lang je allerlei dingen kan ontwijken, aanrader, ga pas echt versnellen als je de bebouwde planetaire kom uit bent).
Relativiteit zegt dat zo lang je een constante snelheid hebt (of beter gezegd een constante versnelling) natuurkunde voor iedereen hetzelfde is. Dus als je met 99% van de lichtsnelheid gaat, zal je c nog steeds als 300.000 km/s meten (ongeveer he).
Ruimte tijd vervormt voor jou t.o.v. iemand die nog op aarde zit. Jijzelf merkt er helemaal niets van! Want alles klopt voor je want natuurkunde is overal hetzelfde.

Er zijn theorieen waardoor je wel sneller zou kunnen reizen, zogenaamde Warp-snelheid (inderdaad zo genoemd vanwege het warpen (vervormen) van ruimte-tijd en ook vanwege Star Trek).
Het idee is dat je de ruimte-tijd voor je uit elkaar drukt en achter je in elkaar drukt. Hierdoor kan je sneller gaan dan het licht met een truc. Je ruimteschip hoeft hiervoor niet te bewegen, de ruimte-tijd om je heen vervormt. (travelling without moving om maar een andere verwijzing erbij te pakken al wordt het bij deze verwijzing anders gebruikt).
linkje van hoe NASA hier over denkt:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2655105/Engage-warp-drive-Nasa-reveals-latest-designs-Star-Trek-style-spacecraft-make-interstellar-travel-reality.html
Thecis
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoek even op 'The science of Doctor Who' van Brian Cox (kan geen 'legale' link geven). Was vorig jaar november op BBC 2. Vooruit reizen in de tijd is appeltje eitje. Terugreizen in de tijd is zo goed als onmogelijk, maar er is wel een theorie over. Het kwam er op neer dat je zoveel sneller als het licht reist, totdat je uiteindelijk weer bij het begin uit komt. Je buigt in feite een papier net zo lang door tot de uiteinden elkaar weer raken (zo legt hij het uit in ieder geval).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing