Tijd en lichtsnelheid is relatief, maar we gaan toch niet terug in de tijd als we sneller gaan dan het licht?
Ik denk misschien compleet verkeerd, maar het lijkt voor iedereen zo duidelijk te zijn: als we sneller gaan dan het licht, gaan we terug de tijd in (in theorie dan natuurlijk).
Is dit wel zo?
Als we met het licht meebewegen, staat de tijd toch niet stil, maar staat het licht ten opzichte van ons toch stil?
Als ik dan sneller zou gaan, ga ik voor het licht uit. Kijk ik achterom dan zie ik niks. Omdat het licht mijn oogbol nog niet heeft bereikt. Maar daarbij komt dat, vanaf het moment dat ik sneller ga dan het licht, het licht niet meer kan reflecteren op mij als onderwerp. Ik zie mijzelf dan dus ook niet terug als ik sneller dan het licht ben gegaan en daarna achterom kijk, toch?
Ik zou dus hoogstens een diffuus zwart silhouet terug kunnen zien, in de lichtstraal die mij achtervolgd heeft, waarvan het silhouet stilstaat van het moment van het doorbreken van de lichtsnelheid, toch?
Klopt mijn gedachte hierover, of snap ik het niet?
Als hij licht schijnt en ik reis met het licht mee, dan gaat vanuit mijn perspectief het licht dat voor mij uitreist met de snelheid van het light.
Fysiek gezien gaat het licht voor mij dus vanuit het perspectief van de persoon die het licht schijnt dan toch met dubbele snelheid?
Dat zou betekenen dat de waarnemer de snelheid bepaalt, toch?
Ik snap dat het hypothetisch is, en laten we uitgaan van een ultiem testscenario. Dus geen andere lichtbronnen, donkere buis, 2 waarnemers waarvan 1 met het licht meereist.
Licht bestaat toch uit lichtdeeltjes? Deze reizen dan toch fysiek door de ruimte? Dan kan dat toch niet sneller gaan voor waarnemer 1 die stilstaat?
Jouw broer zou dan de verleden versie van jou zien, dat wel.
Dat wil dus zeggen dat we nu op aarde (welke een snelheid heeft) niet de "maximale" tijd ervaren. Puur omdat we bewegen. T.o.v. iemand die in interstellaire ruimte snelheid 0 en versnelling 0 heeft, gaat onze tijd (ietsjes) sneller.
Heb je een link waarbij dit specifieke idee (deze specifieke verhouding) met formules wordt uitgelegd?
En de zaken die je aanhaalt, waren me inderdaad al bekend ja. Alleen zat ik te denken met de lichtsnelheid als daadwerkelijke snelheid waarbij je tijd (waar je niet omheen kan) een variable wordt in de beleving t.o.v. anderen. Maar niet (zoals het wellicht meot) mezelf gaan orienteren in een daadwerkelijk 4D ruimte. Dan kom je op dezelfde conclusies inderdaad uit. Einstein beschreef de 0-acceleratie als dat je je bevindt in interstellaire ruimte (zonder massa invloed dus). En je hebt wel gelijk dat je op dat punt niet kan bepalen of je nu wel of geen snelheid hebt. Versnelling is nog mogelijk, maar snelheid zelf wordt erg lastig... Grappige insteek, goed verwoord ja en zeker iets om over na te denken en te integreren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.