Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een maximum hoeveelheid licht?

Zoals bij geluid er natuurkundige begrenzing is aan de maximum geluidsdruk, is dat ook bij licht zo?

Als een foton geen massa heeft, zou licht dan niet in theorie oneindig fel kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De natuurlijke begrenzing van geluidsdruk wordt veroorzaakt doordat geluid een sinusvormige golf is in een medium, lucht. De uitslag van deze sinus groot genoeg wordt ontstaat er aan de onderkant een vacuum. In een vacuum kan geen geluidsdruk zijn omdat daarvoor een medium nodig is. Je hebt dan het maximum bereikt.

Lichtdruk, of beter stralingsdruk, heeft een ander onderliggend principe. Straling verplaatst zich door vacuum en je zou de fotonen kunnen opvatten als gasdeeltjes in een volume. De vraag is dan of er een maximum aantal fotonen in een volume passen. Het probleem dat daarbij ontstaat is dat het aantal wel eens bepaald zou kunnen worden door de "grote" van de fotonen. Die wordt weer bepaald door de frequentie. Hoe hoger de frequentie, hoe meer fotonen er in het volume kunnen want hoge frequentie betekent kleine fotonen met meer energie. Dit brengt jou vraag terug naar "is er een maximale energie mogelijk in een bepaald volume?". Volgens mij komen we daarmee op het "zwart lichaam" probleem en de oplossing die Planck daarvoor vond. Namelijk dat er een maximale hoeveelheid straling is die gerelateerd is aan de temperatuur.

Als hobby natuurkundige denk ik dat bovenstaande redenering klopt, maar helemaal zeker ben ik niet. Dus ik stel commentaar op prijs.

Toegevoegd na 1 dag:
Nav reacties een link toegevoegd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing