Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (2)

Het verschil zit hem in de lading. Protonen hebben een positieve lading, elektronen hebben een negatieve lading en neutronen zijn neutraal. In onderstaande link iets meer uitleg......
http://www.aljevragen.nl/sk/atoombouw/ATM049.html
(Lees meer...)
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Protonen, neutronen en elektronen zijn de deeltjes waaruit atomen zijn opgebouwd. Protonen en neutronen bevinden zich in de atoomkern. Elektronen bevinden zich in 'schillen' in een elektronenwolk om de atoomkern heen.
Protonen en neutronen zijn baryonen. Een proton heeft een gelijke maar tegengestelde lading aan het elektron. Een neutron is voor wat betreft lading neutraal. Protonen en neutronen zijn opgebouwd uit 3 quarks, een proton 2 up en 1 down, een neutron 2 diwn en 1 up quark.

Een elektron us een fermion en elementair in de zin dat er geen deeltjes zijn waaruit het is opgebouwd. De lading is gelijk maar tegengesteld aan die van het proton. De massa is een fractie van die van het proton maar een elektron heeft spun wat protonen en neutronen weer niet hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Spun = spin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Protonen hebben wel spin. Die wordt gemanipuleerd en gebruikt bij NMR en MRI.
Thecis
10 jaar geleden
Het meest correcte antwoord, maar niet geheel gemakkelijk als je het verschil nog niet weet. Kan je een basis toevoegen waarin je de absolute basis in simpele taal toe voegt (mits de vraagsteller dat natuurlijk op prijs stelt, anders niet doen natuurlijk).
Goed antwoord, +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sluit me bij Thecis aan. Het is duidelijk dat de vraagsteller nul komma nul van het onderwerp af weet. Dan moet je niet met baryonen en fermionen aankomen. Ook niet met spin, zonder het uit te leggen, terwijl het meest essentiële in het antwoord ontbreekt namelijk dat het de bouwstenen van een atoom zijn. Een min van mij dus

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding