Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de zwaartekracht op aarde door een natuurramp wegvallen?

Door bijvoorbeeld een gat in de atmosfeer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Nee dat kan niet. De zwaartekracht komt voort uit de massa van de aarde. Dus de aarde zelf veroorzaakt de zwaartekracht. Atmosfeer heeft daar geen invloed op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat kan inderdaad niet, maar wel kan de zwaartekracht door en natuurramp veranderen (een beetje). Met heel gevoelige apparatuur is te meten dat de zwaartekracht naast een gebergte anders is dan bijvoorbeeld midden op zee.
Als een natuurramp zou plaatsvinden waardoor bijvoorbeeld een vulkaan volledig verpulvert dan zal de zwaartekracht in de buurt van die plek een andere sterkte krijgen, maar dat verschil zal je als mens niet kunnen merken.
En als de massa van de aarde verder niet verandert zal de baan van de Maan ook niet veranderen.
Een gat in de atmosfeer, wat je daar ook maar mee bedoelt, zal ook niet de zwaartekracht kunnen doen veranderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je kijkt naar wat zwaartekracht is...., nee dat doen we niet. Dat weten we namelijk nog niet precies.
Opnieuw. Als we kijken naar hoe zwaartekracht zich manifesteert, zie je dat de sterkte van de zwaartekracht gerelateerd wordt, zie je dat de kracht die je ervaart evenredig is van de 2 massa's die invloed op elkaar uitoefenen gedeeld door de afstand van die twee massa's:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekracht (onder kopje formule, helemaal bovenaan).

Dit houdt in dat 2 massa's ALTIJD een wisselwerking op elkaar hebben, ongeacht de afstand dat die twee objecten hebben. De kracht wordt steeds kleiner naarmate de afstand groter wordt, maar de kracht blijft altijd.
Dit houdt inderdaad in dat als ik 25 miljard lichtjaar van aarde af ben, ik nog steeds de zwaartekracht van de aarde ervaar. Het is miniscuul klein, wordt overstemd door vele andere massa's die veeeel dichterbij staan, maar wiskundig gezien ervaar ik die kracht nog steeds.

Aangezien de zwaartekracht afhankelijk is van de massa van de twee objecten (mij en de aarde), zal de zwaartekracht niet veranderen TENZIJ ik een heel aantal kilo's afval of de aarde heel wat kilo's lichter wordt. Ook met aardbevingen, stormen, vulkaanuitbarstingen wordt de aarde als geheel niet lichter.

Atmosfeer is een luchtlaag die door de zwaartekracht dicht bij de aarde gehouden wordt. Een gat daarin wil niet zeggen dat er geen atmosfeer is, maar dat de samenstelling daar anders is (een gat in de ozonlaag wil zeggen dat er daar relatief weinig of zelfs geen ozon meer is. Niet dat het leeg is, maar dat er "gewone" atmosfeer zit daar).

Een gat in zo'n laag is dan ook niet te vergelijken met een ballon waar dan lucht uitloopt, maar meer met een wastobbe met zeepsop waar het schuim niet overal zit. Er loopt niet ineens water uit de tobbe, alleen er zit een gat in de zeepsoplaag.
Thecis
10 jaar geleden
Het is niet onmogelijk, maat ontzettend onwaarschijnlijk. Er kan namelijk wel een eind komen aan de zwaartekracht die de aarde veroorzaakt, maar dan moet er aan de aarde zelf ook een eind komen.

De speciale relativiteitstheorie van Einstein uit 1905 stelt dat E = MC kwadraat (energie = massa x de lichtsnelheid, vermenigvuldigd met zichzelf). Zwaartekracht is afhankelijk van massa. Dus als de gehele aarde (massa) zou worden omgezet in energie. Dat kunnen we gerust een natuurramp noemen, want alle levende wezens op aarde zouden direct verdampen tot gas.

De energie die hierbij zou ontstaan komt overeen met de energie die de zon in vele miljoenen jaren uitstraalt. Er zou geen massa meer zijn, er zou alleen energie overblijven in de vorm van straling en die verdwijnt het heelal in. Dit is kort door de bocht uitgelegd, want ook straling kan als deeltjes worden uitgelegd en ook die kunnen weer een gewicht hebben, door hun snelheid, al wegen ze niets als ze stilstaan. En als er geen massa meer is, dan ook geen zwaartekracht.

Overigens is de kans daarop extreem (echt ontzettend extreem) klein -- maar niet nul.
Dus de kans dat als iemand tegen je zegt 'loop naar de maan' dat echt kan, lijkt me niet erg groot.

Een gat in de atmosfeer als verklaring werkt niet. Een gat boren in gas is onmogelijk (de atmosfeer bestaat uit gassen). Ook al zou de hele atmosfeer weg zijn, dan blijft de zwaartekracht gewoon. Onze maan heeft geen (waarneembare) atmosfeer, maar wel zwaartekracht (die veroorzaakt voor een groot deel eb en vloed).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing