Wat is de naam van de toestand van water wanneer het bevroren is en toch vloeibaar?
Ik was een jaar geleden in een dolle bui en bedacht me om water te koken, vervolgens in een plastic fles te gieten(1.wat zonder externe koeling vrijwel onmogelijk is 2.helemaal wanneer je het schroefstuk intact wilt houden.) En het dan in te vriezen met een vriezer die tot -35 gaat. (Dit was niet een vooraf bepaalde waarde maar meer een achteraf bepaald feit.:P) Het duurde eeuwig voordat de fles afkoelde, en na 5 uur was de fles ijs en ijskoud, maar wanneer ik in de fles kneep was het water nog steeds vloeibaar.
Toen ik uit nieuwschierigheid de fles uit de vriezer haalde en verbaasd keek naar de helderheid van de fles schroefde ik de dop eraf, en terwijl ik de fles een beetje kantelde gedroeg het water zich als zand! Letterlijk als zand! Toen ik dit zag ging ik in mijn enhousiasme zo snel mogelijk van de zolder(waar de vriezer stond) naar beneden om m’n mede bewoners(ik woonde op kamers) te laten zien wat ik zag. Maar toen ik beneden was gekomen was er nog iets veel frapanters met dit flesje aan de hand. Er zaten nu honderen barst structruren in het glas heldere water/ijs, en ik kon de fles redelijk frequent inknijpen terwijl de "kristallen barst structuren" intact bleven. M’n mede bewoners waren geschokt en hadden ook nog nooit zoiets gezien. M’n turkse huisbaas was zelfs zo onder de indruk dat hij het flesje niet in z’n buurt wou hebben. Dus vandaar dat ik na een jaar gedachte knagen toch maar de vraag zo stel want niemand in mijn omgeving is bekend met dit fenomeen en op internet is ook niets te vinden onder de zoektermen die ik weet te bedenken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.