Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wat je ook doet, bewaar droogijs nooit in een koelcel of vriezer!

Droogijs verdampt bij -78, veel kouder bij een koelcel (2-8°C) of vriezer (-20°C) en geeft overdruk in je koelruimte. Als je 10 kg droogijs hebt (= 10.000 gram = 250 mol = ca 5 a 6 m3 aan gas!!), zal dit behoorlijk wat druk op je slot geven. Bij het openen kan de deur open knallen.
Ik werk zelf bij een pharmaceutisch lab en hier heb ik ongelukken mee zien gebeuren. Als je het er net in plaats valt het wel mee, maar ik heb een deur open zien knallen alsof iemand er een harde trap tegen gaf (de persoon die het open maakte viel vrij hard naar achter, rakelings langs een stellage, gelukkig niets gebeurd).
Behalve het "ontploffingsgevaar" is je koelcel is die zin slecht geventileerd en kan je gevaarlijke concentraties CO2 krijgen. Bewaar droogijs dus in een goed geventileerde ruimte!

Wat je beter kan doen is een goede piepschuim bak er bij bestellen (kan je ook bij koeriers (zoals DPD, DHL, World Courier, etc) bestellen).
Deze dozen isoleren erg goed, daar gaat meestal zo'n 2 a 3 kg droogijs in en blijft een aantal dagen goed. Met een volle doos droogijs (afhankelijk van hoe vaak het open gaat) zou het denk ik tot een week goed moeten blijven.
Thecis
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je het in de aangeleverde piepschuim box , in de vriezer laat en onaangebroken geschat c/a 10 dagen, indien je hem steeds openmaakt om er iets van te pakken zal deze houdbaarheid natuurlijk sneller afnemen.
Voor nauwkeurige informatie, advies om met de firma gotschalk / droogijs.nl op te nemen. Je kan dit product trouwens per post laten verzenden! Ook hier gaat de houdbaarheid iets van achteruit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu pas koelcel, mijn ervaring is met vriezer. Met een koelcel schat ik dit op 3 dagen onaangebroken.
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing