Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak in een Kooi van Faraday die Wi-Fi straling buitenhoudt?

Voor biologie moet ik een PO doen en ik heb het onderwerp gekozen of Wi-Fi straling de kieming van tuinkers beïnvloed.
Ik wilde dus 1 bak tuinkers naast een wifi router laten ontkiemen, en in diezelfde ruimte nog een bak tuinkers in een kooi van Faraday laten ontkiemen. Hierdoor wilde ik kijken of er een verschil in de ontwikkeling en groei zou zijn.

Op internet heb ik gevonden dat je (wifi?)straling kunt tegenhouden door gebruik te maken van een kooi van Faraday.
Hiervoor moet je de golflengte van wifistraling (c/f = 3×10^8 / 2.4×10^9 = 12,5cm) berekenen. En omdat de wifistraling een cosinusbeweging is, moet je 1/4 van de golflengte nemen, omdat de amplitude dan 0 is en je dan geen straling zou hebben.

1/4 van 12,5 cm = ong. 3cm, dus je moet een kooi van Faraday met een maaswijdte kleiner dan 3cm gebruiken.

Dat is mijn theorie in het kort.
Nu zegt mijn natuurkunde docent dat het niet mogelijk is om bij wifistraling zo’n kooi van Faraday met maasjes te gebruiken, omdat de wifistraling alsnog door de maasjes heen gaat.

Hoe zou ik toch een kooi van Faraday kunnen gebruiken in deze proef??

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen!

Groet Fedde
(vwo5)

Toegevoegd na 1 dag:
In de titel moet "in" "ik" zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Uit ervaring weet ik dat je er met gaas van 3 cm niet komt, heel fijn draadgaas zoals voor horren (maar wel van metaal) werken wel goed. JE MOET alle gazen delen volledig rondom met elkaar verbinden, anders lekt de wifistraling toch naar binnen.

Toegevoegd na 9 uur:
Uit tests die ik in het HV lab van de TUG gedaan heb , bleek kortgolvige straling tot 33GHz aantoonbaar met een spectrumanalyzer die daar ter plekke was dat de kooien van Faradaydie ze daar gebruiken, zo goed als GEEN weerstand boden tegen kortgolvige straling, (het was iik een kooi met een raster van -ik meen - 5 CM om de zeer hoge spanningen van 4MV (Walton -Croft generator van 20 meter hoog en andere hoogspanningproeven bij de mensen vandaan te houden.
Ik heb daar Teslasystemen getest en daar onderzoek aan gedaan.
Het was een breedbandige Tesla die infrequentie doorliep van enige KHz tot meer dan 3GHz.
De meetapparatuur moest deels in bladtin opgesloten worden om metingen mogelijk te maken.
Toen is ook besproken welke gaasmaat adequaat zou zijn geweest.
Zou het bij 3GHz gebleven zijn dan was zeer fijnmazig gaasconstructie met een raster van enige mm afdoende geweest.
Daar er echter aanleiding was, aan te menen dat de Tesla ook hogere frequenties weergaf, was ook fijnmazig gaas NIET AFDOENDE GEWEEST. Mijn Tesla was niet getuned (opzettelijk) en werd met een sparkgap aangestuurd. Als Wifi zuiver sinusvormig is , zouden er geen harmonischen zijn. Het is echter de frequentie van de draaggolf waarin de digitale data versleuteld zit. Dit geeft harmonischen welke een spectrumanalyzer van meer dan 2-3 GHz nog aardig wat energie in hogere frequenties zichtbaar zou maken.
Om DIE reden is ook gaas van 1/10 lambda niet afdoende en adviseer ik zeer fijngazig metalen horrengaas welke prima lucht en licht doorlaat. Ik ga er dan vanuit dat je tot 9 GHz safe zit.
ALLES staat of valt met een perfecte aansluiting van de gaaspanelen op elkaar en op de bodemplaat , een massieve ( liefst mu) metalen plaat. ONDER de plantjes!

Toegevoegd na 9 uur:
TUG moet zijn TUD.

Toegevoegd na 1 dag:
de openingen van het "gaas in de deur van de magnetron zijn ook slechts enige mm( Freq 2-3 GHz) en je kunt met een fijnmazige metalen zeef als reflector en een antenne in diens brandunt (door het midden van de zeef heengestoken, een wifi-richtantenne maken. Dat houdt dus is dat het bovenstaande in de praktijk als afdoende beschouwd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ben niet helemaal mee waarom je door 4 deeld, maar dat ter zijde.
Volgens Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday) moet je de mazen maximaal 1/10e van de golflengte groot maken. In jouw geval wil dat dus zeggen dat de mazen rond 1cm moeten liggen.
Je kan ook volledig dichte platen gebruiken, maar dan gaan je kiemen niet meer groeien door gebrek aan zonlicht.
Het beste gaat zijn om zo'n kooi te maken en die over je router te plaatsen. Zo kan je aantonen dat het Wi-Fi signaal weldegelijk geblokkeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kunt natuurlijk je leraar geloven, maar je kunt het ook uitproberen
Maar een kooitje voor je telefoon, leg m erin en kijk hoe de veldsterkte van de wifi afneemt
(voor je hem erin legt dus eerst even naar het goede menu?)
De gaatjesgrootte dus niet groter dan 3cm, maar ik zou het direct fijnmaziger doen. Je hebt vast wel eens draadroosterjes van 1x1cm gezien. Kan je nog steeds goed doorheen kijken.
Veel plezier !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing