Hoe maak in een Kooi van Faraday die Wi-Fi straling buitenhoudt?
Voor biologie moet ik een PO doen en ik heb het onderwerp gekozen of Wi-Fi straling de kieming van tuinkers beïnvloed.
Ik wilde dus 1 bak tuinkers naast een wifi router laten ontkiemen, en in diezelfde ruimte nog een bak tuinkers in een kooi van Faraday laten ontkiemen. Hierdoor wilde ik kijken of er een verschil in de ontwikkeling en groei zou zijn.
Op internet heb ik gevonden dat je (wifi?)straling kunt tegenhouden door gebruik te maken van een kooi van Faraday.
Hiervoor moet je de golflengte van wifistraling (c/f = 3×10^8 / 2.4×10^9 = 12,5cm) berekenen. En omdat de wifistraling een cosinusbeweging is, moet je 1/4 van de golflengte nemen, omdat de amplitude dan 0 is en je dan geen straling zou hebben.
1/4 van 12,5 cm = ong. 3cm, dus je moet een kooi van Faraday met een maaswijdte kleiner dan 3cm gebruiken.
Dat is mijn theorie in het kort.
Nu zegt mijn natuurkunde docent dat het niet mogelijk is om bij wifistraling zo’n kooi van Faraday met maasjes te gebruiken, omdat de wifistraling alsnog door de maasjes heen gaat.
Hoe zou ik toch een kooi van Faraday kunnen gebruiken in deze proef??
Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen!
Groet Fedde
(vwo5)
Toegevoegd na 1 dag:
In de titel moet "in" "ik" zijn.
En dan neemt het weer teveel licht weg om voor de rest vergelijkbare omstandigheden met het andere bakje te hebben.
En ik ga kijken of temperatuur invloed heeft door bijvoorbeeld een bak bij 19 graden en bij 25 graden te laten kiemen. Zo kan ik die 2 factoren uitschakelen in mijn experiment met de wifi.
En daarom doe ik ook die proefexperimenten: om te kijken of temperatuur en lucht een dusdanige invloed hebben op de groei en ontwikkeling, dat de groei erg verschilt... zo nee, dan maakt het niet uit (als de kooi niet werkt, en ik de Wi-Fi vrije kiemplantjes ergens anders moet laten kiemen waar totaal 0 Wi-Fi straling is) of het op die andere plek een aantal graden warmer of kouder is.
Of mocht de Kooi van Faraday volledig dicht zijn, dan maakt het niet uit, omdat ik met een experiment heb aangetoond dat lucht geen dermate invloed heeft. Maar dat is alleen áls mijn proefexperimenten een positieve uitslag hebben.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.