Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom voorziet men de remtrommels van auto's soms van gaten ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Gokje: om de warmte van het remmen af te voeren? Kinetische energie, weet je wel? Anders worden de remmen te warm?
Antoni
10 jaar geleden
Want als de remmen te warm worden, kan er brand ontstaan. Dat zie je wel eens gebeuren bij Formule 1-auto's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nog nooit brandende remmen gezien, ook niet bij de formule 1 races, het materiaal waar de remmen van zijn gemaakt is niet brandbaar.
Antoni
10 jaar geleden
Ik heb niet geschreven dat de remmen branden. Blijkbaar brandt het materiaal in de buurt van de remmen wel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb remtrommels gezien die roodgloeiend waren en er geen brand uitbrak, brand bij oververhitting van de remmen is zeer zeldzaam.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Om oververhitting van de trommels te voorkomen, door oververhitting kunnen de trommels vervormen waardoor de remwerking verkleind.

Ook is het ter voorkoming van oververhitting van de remschoenen, door oververhitting van de remschoen gaat de remvoering verglazen waardoor de rem niet meer werkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Twee redenen, afvoer van stof die van de remmen is gesleten, kwijt te raken, dit kan anders op plaatsen gaan zitten die de remwerking belemmert of als slijpsel tussen remtrommel en remschoen gaat meerollen en een verminderd remvermogen veroorzaakt , de andere reden is enige koeling in de trommel door luchtwerveling veroorzaken, waardoor de trommel, de aandrukcilinder en de remschoen zelf koeler blijven en tijdens het niet remmen beter gekoeld wordt.
Remtrommels kunnen hun warmte minder goed kwijt als remschijven/remklauwen, daar staat tegenover dat weersinvloeden minder in trommels doorwerken. Uit ervaring weet ik dat remtrommels op de achterwielen beter op de handrem reageren als remschijven en als geheel wat langer meegaan dan de remblokken die gebruikt worden met remklauwen.

Toegevoegd na 11 minuten:
het is wel van belang de trommels en klauwen goed in de gaten te houden, anders kan een opstaande rand in de remtrommels gesleten worden waardoor het moeilijk/'zowat onmogelijk wordt om de trommel van de as te trekken. Dat is nodig om de laagdikte op de remschoen te controleren. Het verdient aanbeveling de binnenkant van de trommel en de drukcilinder/remschoenen te reinigen en op lekkage van remvloeistof te controleren. In dat geval de remcilinder vervangen!
Ook is het van belang een beginnende vorming van een opstaande rand in de trommel weg te (laten)slijpen.
Trek bij hete trommelremmen liever niet de handrem krachtig aan, de trommel kan dan onrond worden. Dit veroorzaakt vervelend remgedrag en onbalans in de wielen die zich met uitbalanceren van de banden niet laat verhelpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image