Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet je met een systeembord zorgen dat de teller met een druk op een knop op 0 begint en op 0 eindigt zonder te resetten?

k moet morgen een natuurkunde PO inleveren,, maar ik kom niet uit een paar vragen over het systeembord...
Zou iemand die daar verstand van heft,, mij daar mee kunnen helpen
Dit zijn de vragen:
e.
Bedenk en teken een schakeling met een puls generator en een pulsenteller, zodat de teller met een druk op een knop op 0 begint en op 0 eindigt zonder te resetten. Bouw de schakeling met één systeembord. Beschrijf de logische stappen die gedaan zijn om tot de oplossing te komen.
f. Gebruik de schakeling van vraag a/b om met een lichtsensor en een lampje de trillingstijd van een slinger te meten. Maak een schets van de opstelling.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
(vraag a:Bedenk en teken een schakeling met een puls generator en een pulsenteller, zodat de teller met een druk op een knop op 0 begint en op 8 eindigt zonder te resetten.
Vraag B:Bouw deze schakeling en laat deze controleren)
Vraag a&b zijn wel gelukt
---------------------------------------------------------------------------------------------------
g. Gebruik de schakeling van vraag c/d om met een draaihoeksensor de trillingstijd van een slinger te meten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik hoop dat je mijn uitleg wat kan volgen want bij mij is dit vak al lang geleden en zijn de borden inmiddels misschien al veranderd.

Ik denk wel dat je hier meerdere systeemborden voor zal nodig hebben. (tenzij de borden van tegenwoordig meerdere poorten van dezelfde soort hebben).

Laat alle bits van het telbord samenkomen op OF-poorten waarvan je de uitgangen weer laat samen komen op een andere OF-poort zodat je op het einde van de laatste of-poort altijd een 1 hebt zolang de teller niet op 0 staat.

Die verbind je dan weer met de ingang van een EN-poort samen met de impulsgenerator. Het geheel zal stilvallen van zodra de teller op 0 staat.

Het enige wat je dan nog moet doen is met een drukknop de teller op 1 doen springen (of andere mogelijkheid: ook die drukknop aan de EN-poort hangen).

Wat vraag F betreft: je weet uit vraag a dat de teller start met een druk op de knop, vervang die druk op de knop nu door een lichtsensor achter een NOT-poort (van zodra de slinger passeert: geen licht meer en dus een 1 van de NOT-poort). En in plaats van de teller te laten stoppen op 8 laat je ze nu stoppen bij de volgende 1 op die not-poort.

Je zal nog enkele andere poorten nodig hebben om uit te maken hoe je beiden zal kunnen onderscheiden. Maar ik vermoed dat je nu toch alvast een behoorlijke stap verder staat ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding