Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een dode muis snel laten ontbinden?

Hoi, ik heb een dode muis achter in het lekbakje van de koelkast, echter het lekbakje (kunststof) zit zo vast geschroefd dat het niet te verwijderen is, daarnaast zitten er ook nog van die spiralen voor, die achter op je koelkast hangen. Zonder de hele koelkast te demonteren gaat het dus niet lukken dat bakje weg te halen.

Wel zou ik er iets in kunnen gieten, chloor misschien? Waardoor hij misschien sneller verdwijnt. Iemand tips? Ruikt namelijk niet zo lekker en af en toe druipt er toch vocht in het lekbakje waardoor hij ook niet uitdroogt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hoewel ik het je afraad om deze methode te gebruiken wil ik je toch een antwoord op je vraag geven. Het kán dus wel, maar je gaat echt met troep aan de slag !

Je kunt namelijk gootsteen ontstopper gebruiken.

Vervang in onderstaande gebruiksaanwijzing "gootsteen" door jouw lekbakje en je krijgt een idee van wat ik bedoel:

Een chemische ontstopper is meestal op basis van natriumhydroxide (NaOH) of zwavelzuur H2SO4, opgelost in water (vloeibare ontstopper) of in de vorm van witte korrels. Deze wordt meestal toegepast door een lepel korrels in de afvoer te gieten gevolgd door kokend water dat voorzichtig met kleine hoeveelheden wordt toegevoegd. Omdat NaOH zeer etsend is wordt aangeraden hierbij een veiligheidsbril te dragen en afstand te bewaren tot de gootsteen omdat het mogelijk is dat de vloeistof gaat borrelen.

Als het kan de vloeistof een nachtje in de waterslot (sifon) laten staan alvorens met veel water door te spoelen. De werking berust op hydrolyse van veel bestanddelen van het aangekoekte vuil, waardoor b.v. haren snel oplossen, en verzeping van de vetten in het aangekoekte vuil. Daardoor en door de ontwikkelde warmte worden deze zacht tot vloeibaar oplosbaar en kunnen worden doorgespoeld.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vrees dat hoe dan ook de koelkast open gemaakt moet worden. De koelkast zal bij verre staat van ontbinding geruime tijd blijven stinken en dat lijkt mij niet fris. Buiten dat om, verse producten worden hierdoor aangetast, ook als u chloor in de koelkast doet. Succes ermee !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing