Hoe kan het dat licht tijd nodig heeft om zich te verplaatsen ?
Einstein zegt dat je nooit sneller dan het licht kan reizen. Diezelfde theorie zegt ook dat wanneer het je toch zou lukken om sneller den het licht te gaan dat je dan terug in de tijd zou gaan.
Hieruit maak ik op dat de lichtsnelheid een soort 0-punt is. Wanneer je exact met de snelheid van het licht zou reizen, dan zou de tijd dus stil moeten staan.
Het licht reist met de lichtsnelheid (dûh) dus voor het licht zou de tijd stil moeten staan. Dat betekent dus dat het licht letterlijk in geen tijd overal in het universum zou moeten zijn. Maar we constateren duidelijk dat het licht wel degelijk tijd nodig heeft om zich te verplaatsen. Het heeft al 8 minuten nodig om van de zon op de aarde te komen.
Er moet een fout in mijn redenering zitten, maar ik zie 'm niet.
Vandaar de vraag: hoe kan het dat licht tijd nodig heeft om zich te verplaatsen ?
Toegevoegd na 21 uur:
Een foton reis met een zodanige snelheid dat de tijd stil komt te staan. Ik zie dat voor me alsof voor een foton alles om hem heen "bevriest". Niets beweegt meer, behalve het foton. Wanneer een foton bij zijn vertrek op een klok zou kijken en lichtjaren verder op zijn reis nog eens op een andere gesynchroniseerd klok, dan zou die dezelfde tijd aan moeten geven. Immers de tijd om het foton staat stil.
Toch zal het foton merken dat een planeet die zich bij zijn vertrek nog in zijn baan bevond inmiddels verplaatst is.
Hoe kan dat als de tijd stil zou staan ? Of moet je toch sneller dan het licht voor dat nul-punt waarin de tijd stil staat?