Hoe kan het dat licht tijd nodig heeft om zich te verplaatsen ?
Einstein zegt dat je nooit sneller dan het licht kan reizen. Diezelfde theorie zegt ook dat wanneer het je toch zou lukken om sneller den het licht te gaan dat je dan terug in de tijd zou gaan.
Hieruit maak ik op dat de lichtsnelheid een soort 0-punt is. Wanneer je exact met de snelheid van het licht zou reizen, dan zou de tijd dus stil moeten staan.
Het licht reist met de lichtsnelheid (dûh) dus voor het licht zou de tijd stil moeten staan. Dat betekent dus dat het licht letterlijk in geen tijd overal in het universum zou moeten zijn. Maar we constateren duidelijk dat het licht wel degelijk tijd nodig heeft om zich te verplaatsen. Het heeft al 8 minuten nodig om van de zon op de aarde te komen.
Er moet een fout in mijn redenering zitten, maar ik zie 'm niet.
Vandaar de vraag: hoe kan het dat licht tijd nodig heeft om zich te verplaatsen ?
Toegevoegd na 21 uur:
Een foton reis met een zodanige snelheid dat de tijd stil komt te staan. Ik zie dat voor me alsof voor een foton alles om hem heen "bevriest". Niets beweegt meer, behalve het foton. Wanneer een foton bij zijn vertrek op een klok zou kijken en lichtjaren verder op zijn reis nog eens op een andere gesynchroniseerd klok, dan zou die dezelfde tijd aan moeten geven. Immers de tijd om het foton staat stil.
Toch zal het foton merken dat een planeet die zich bij zijn vertrek nog in zijn baan bevond inmiddels verplaatst is.
Hoe kan dat als de tijd stil zou staan ? Of moet je toch sneller dan het licht voor dat nul-punt waarin de tijd stil staat?
Je kunt wel proberen om steeds sneller door een inertiaalstelsel te reizen. Het inertiaalstelsel is het coördinatenstelsel waar je startpunt ligt. Voor jouw lopen de klokken in de omgeving steeds meer voor. Naarmate je snelheid toeneemt zul je merken dat er limiet is aan die toename, namelijk 1 seconde per 300.000 km. Voor de omgeving loopt jouw tijd steeds meer achter. Uiteindelijk, als jij ongelooflijk veel energie in je voortstuwing hebt getopt, ziet de omgeving jouw met bijna 300.000 km/s langskomen.
Het gekke is bovendien dat naarmate jij steeds sneller gaat de omgeving nooit sneller dan 300.000 km/s langs je heen snelt.
Tegelijk is de ruimte ogenschijnlijk oneindig samengetrokken in de voortbewegingsrichting van het foton, dus als het ware plat. Er is helemaal niets om "in" te bewegen meer.
Je kan het je beter voorstellen als dat de ruimte gedegenereerd is tot een plat vlak waarin de tijd stilstaat, en het foton bevindt zich op een punt in dat vlak. Dat ene punt in dat vlak correspondeert met een hele lijn in onze 3D-ruimte. (Nog beter is het waarschijnlijk om je helemaal niets te proberen voor te stellen van wat een foton "ziet". Deeltjes zien niet, en dingen die wel zien gaan niet met de lichtsnelheid.)
Okee, dat van de oneindige samentrekking tot een 2D "vlak" dat kan ik volgen. Maar dan nog in een plat vlak is geen diepte. Lees: het foton is in de 3D van de waarnemer overal tegelijk. Het is zowel aan het begin van zijn reis, als ook aan het einde van zijn reis. (Toch ?)
Maar als hij dan overal tegelijk is, hoe kan het dan dat wij, als waarnemer duidelijk zien dat het zich door het universum verplaatst ? Oh, en dat een foton niet kan zien, dat ben ik met je eens :-)
Maar het was voor mij de makkelijkste manier om uit te leggen wat ik bedoel. Ik neem aan dat iedereen me wel begrepen heeft.
Volgens jouw klokje (in jouw waarneming) niet. Dat is toch geen probleem? Volgens SRT hoeven waarnemers het niet eens te zijn over ruimte en tijd. Jij zegt dat het foton er een bepaalde tijd t over doet om ergens te komen. Het foton zegt dat t gelijk is aan nul. Geen probleem.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.