hoe kan ik de valversnelling uitrekenen? (zie omschrijving )
Ik heb met een practicum een luchtkussenbaan schuin moeten opstellen. Boven de baan stonde nog twee lucht sluizen die de tijd dat het licht onderbroken werd en de tijd dat de glijder tussen de sluizen nodig had registreeden. Nu moet ik de G(moet ongeveer op 9.81m/s uitkomen)uitrekenen mbv de versnelling etc.
De enige gegevens die ik weet zij: de hoek van de baan, de snelheid van het vaantje bij de 2 poortjes, het gewicht van de glijder en de versnelling.
Kan dit?
1) Weet je daadwerkelijk de versnelling van de glider of bedoel je het verschil in tussen de snelheid op de twee meetpunten gedeeld door de tijd? Dat is niet hetzelfde.
2) Als je de aardse valversnelling wilt afleiden uit je experiment dan dien je ook rekening te houden met de wrijving (vertraging) tussen glider en baan (wijvingscoëfficiënt). Wat kun je daar over zeggen?
1. De versnelling is gelijk aan de snelheidstoename gedeeld door de tijd die nodig was om de snelheid zover te laten toenemen (a = delta_v/delta_t).
2. De versnelling langs een schuine wrijvingsloze rechte baan zou g*sin(alfa) moeten zijn omdat de component van de zwaartekracht langs de baan een sinus geeft.
Ik denk dat dat genoeg zou moeten zijn...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.