Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is een leyline?

ik doe mijn eindwerkstuk over leylijnen en ik kan maar heel moeilijk aan informatie komen zeker als het om boeken gaat. ik zou vooral graag meer willen weten wat een leylijn met je doet en ik heb ergens gelezen dat de energie van een leylijn afkomstig is van gammastraling uit de aarde, maar behalve een klein stukje in dat boek (magisch en mystiek engeland). er stond dat de gammastraling goed was voor je ademhalingswegen. maar als ik meer lees over gammastraling raak ik een beetje in de war want de ene site zecht dat het erg schadelijk is en de andere site zecht van niet? kan iemand me helpen? in elk geval hartelijk bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Verschillende theorieën verklaren de leylijnen uit eigenschappen van de aarde, waarbij de mens bewust of onbewust bouwt op leylijnen, of bij voorkeur op knooppunten van leylijnen. Van leylijnen wordt dan gezegd dat het magnetische banen zijn, energiebanen, of mystieke banen. Volgens de mensen die daarin geloven, zijn deze leylijnen niets anders dan kaarsrechte banen van energie, waar in een ver verleden christenen en anderen hun heiligdommen op bouwden: lijnen van 10 centimeter, maar ook van een meter breed. Bekend zijn in dit verband de lijnen tussen de staande stenen van Stonehenge, de Egyptische piramiden en de Drentse hunebedden. Dat zouden knooppunten zijn van zulke krachtlijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leylijnen zijn geen reëel fenomeen.
Het blijkt dat veel heiligdommen, monumenten en begraafplaatsen helemaal niet op die zogenaamde 'knooppunten' liggen. Zwendelaars verdienen veel geld door deze leugen in stand te houden.
Als je selectief tussen de ene plek wel en de andere geen lijntjes gaat tekenen, kan je zelfs de letters O-N-Z-I-N spellen. (in de eerste link wordt haarfijn uitgelegd waarom leylijnen nonsens is)

Wanneer je lijnen zou trekken tussen, ik noem maar wat, bepaalde openbare wc's in Nederland, zou je eenzelfde patronen ontdekken.

Nu over de straling. Daar kan ik ook kort over zijn:
Er is geen énkel empirisch bewijs dat duidt op wat voor afwijkingen in wat voor straling dan ook op deze leylijnen. Het feit dat dit wordt beweerd in een boek dat "Magisch en Mystiek Engeland" heet doet daar natuurlijk bijster weinig afbreuk aan.

Het artikel in de link geeft een helder beeld van de effecten van gammastraling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je weinig informatie vindt over leylijnen komt omdat dit dingen zijn uit de wereld van de fantasie. Evenzo met de tegenspraken i.v.m. gammastraling e.d. Er zijn, helaas, nog al wat mensen zonder wetenschappelijke achtergrond die over, liefst vreemde zaken gewichtig gaan doen en hersenspinsels gaan verkondigen als bewezen om zich interessant te maken. Sommigen gaan zo ver om er een boek over te schrijven dat dan daarna in hun wereldje een 'wetenschappelijk' werk wordt en waar andere 'deskundigen' dan weer op voort bouwen.
Je hoeft echt niet met een pendel op zoek te gaan naar leylijnen en aardstralen of energetische velden om te zien of je bed niet hoeft verplaatst te worden. Steek je energie liever in ernstige zaken.
Ik vraag mij trouwens af wie of wat je een eindwerk laat maken over leylijnen. Een opleiding tot therapeut in de geweldig-geheimzinnig-natuurologie of zo? Je mag het mij laten weten, ik ben nieuwsgierig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing