Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt de snaartheorie precies?

Deze theorie kom ik regelmatig tegen, maar ik heb slechts een vaag idee wat het precies inhoud, ik hoop dat iemand het mij kan uitleggen, ik snap redelijk wat van natuurkunde.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De basisveronderstelling van de snaartheorie is dat deeltjes die we ons normaal voorstellen als kleine biljartballetjes of mathematische punten, een soort uitgebreidheid hebben: net als een elastiekje. Een dergelijk elastiekje kan trillen op precies dezelfde manier als een vioolsnaar. De wiskundige vergelijking is zelfs hetzelfde. Alleen het grote verschil is dat een vioolsnaar iets heel groots is, iets dat je vast kunt pakken. De snaren in de snaartheorie zijn heel klein en omdat ze heel erg klein zijn moeten ze door het oog van de quantumtheorie worden gezien. Een trillende snaar is dan een beetje te vergelijken met een elektron dat om de atoomkern draait en dat in verschillende aangeslagen toestanden kan zitten.
Deze verschillende aangeslagen toestanden zijn de tonen en de boventonen van de snaar. De verschillende tonen manifesteren zich als deeltjes met andere eigenschappen. In de snaarmodellen die we nu hebben kan één en dezelfde snaar zich voordoen als een lichtdeeltje, een kerndeeltje of bijvoorbeeld een zwaartekrachtdeeltje, afhankelijk van hoe de snaar precies wordt aangeslagen. De snaartheorie is een compacte manier om een hele set van deeltjes tegelijkertijd te coderen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing