kan materie ook een interferentiepatroon weergeven in het tweespletenexperiment?
sub atomische deeltjes geven een interferentiepatroon weer op het projectiescherm bij het tweespletenexperiment uit de kwantummechanica. het observeren door welke spleet het sub atomische deeltje ging veroorzaakt het inklappen van de waarschijnlijkheidsgolf waardoor het interferentiepatroon verandert in een projectie van de 2 spleten. Ik vroeg mij eigenlijk af of ook de materie in vorm van volledige atomen en, waarom niet, volledige moleculen ook geen interferentiepatroon kunnen veroorzaken wanneer het volledige experiment is afgeschermd voor de menselijke waarnemer en enkel de resultaten van het projectiescherm kunnen geobserveerd worden.
Verder meen ik ook te hebben begrepen dat niet het meten op zich waarschijnlijkheidsgolven doet inklappen dan wel dat de menselijke waarnemer de meetresultaten kent. Daardoor vroeg ik mij af, misschien wat vreemde vraag of ook dieren in staat zijn waarschijnlijkheidsgolven te laten inklappen. Alvast dikke merci
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.