Hoe kan ik zwavel uit petroleum filteren of deze zover te verlagen dat deze geen nadelig invloed geeft op het verbranding proces ?

Ik heb een kachel dat op petroleum C werkt, dit is het zelfde als kerosine echter is er aan kerosine maar moeilijk aan komen, t.o.v. gewone standaard petroleum.
In kerosine zit namelijk een even lage zwavel verhouding als in petroleum C.
Of iemand heeft te weten waar ik zo aan kerosine kan komen, is namelijk goed koper ook, ongeveer 55 cent de liter.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Petroleum bevat erg weinig zwavel, anders zou men het immers niet in huis in een petroleuk (kerosine) kachel in huis zonder afvoer kunnen gebruiken, zwaveloxiden zouden anders snel een toxisch niveau hebben.
Omdat het chemisch verbonden is zou je het er met chromatografie uit kunnen halen maar ook dat is lastig.
Omdat het een MENGSEL van verschilende koolwaterstoffen is die een gedefinieerde kook-bandbreedte hebben, zou je zelf door reukloze goedkoop te bekomen lampolie en wasbenzine kunnen instellen maar 55 cent per liter ga je niet halen.
Oliehandelaren verkopen nog wel eens kerosine maar ook dan ben je duurder uit.
Als het je bedoeling is om brandstof voor voertuigen te maken kun je beter over de grens je voordeel doen, zoals je gemerkt hebt is slaolie en andere voedingsolie allemaal in prijs "opgetrokken" zodat dieselrijders hier niet meer van kunnen profiteren.
Je ruikt dan ook maar zelden nog een oliebollengeur als een (oude) dieselauto je passeert en dan nog wordt vindingrijkheid bestraft. Daarmee wordt de zelfredzaamheid van de bevolking verder gereduceerd, alleen methaan(aardgas) en electrisch rijden wordt schromelijk gepromoot totdat ook dat een melkkoe kan worden. Je kunt maar beter niet gaan mengen, de dampen die je dan binnen kunt krijgen zijn ongezond en loop je weer tegen je eigen risico aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zwavel beinvloedt het verbrandingsproces nauwelijks, maar zorgt wel voor extra vervuilende en verzurende stoffen in de rook.
Zwavel er uit filteren gaat helaas niet, omdat de zwavel chemisch gebonden is aan de koolwaterstoffen. Verwijderen kan slechts via een complex chemisch proces. Dat is dan ook de reden dat laagzwavelige olie duurder is dan olie met meer zwavel er in.
Petroleum en kerosine is overigens niet hetzelfde. Kero is vluchtiger en brandt feller dan gewone benzine, petroleum is is juist iets zwaarder. Zit qua brandeigenschappen ongeveer tussen benzine en diesel (huisbrandolie) in.