Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Reactievergelijkingen in de scheikunde zijn erg belangrijk en dit komt nog heel veel terug. Ik zal je een simpel voorbeeld geven, de verbranding van CH4.

CH4 (g) + 2O2 (g) --> CO2 (g) + 2H2O (l)

1, bij een volledige verbranding komt altijd CO2 en H2O vrij. Bij een onvolledige verbranding komt CO of soms zelfs alleen C vrij, maar we houden het hier op een volledige verbranding.
2, Je zet eerst alle stoffen in de vergelijking, het product dat verbrand, O2 (Dit is nodig voor de verbranding) en aan de andere kant van de pijl dus altijd CO2 en H2O.
3, Zet de toestanden achter de stoffen. Dit kan s, g of l zijn (vast, gas of vloeibaar) Dit is belangrijk, want dit kan je een minpunt opleveren als je het niet erbij zet.
4, Dan ga je kijken hoeveel C'tjes er voor de pijl staan (in het voorbeeld dus 1) Dan kijk je achter de pijl en kijkt hoeveel het er daar cijn (ook 1). Dit is dus gelijk.
5, Dan kijk je naar de H'tjes. Voor de pijl zijn dat er 4, achter de pijl 2. Je moet nu zorgen dat dit een gelijk aantal wordt, dus zet je een 2 voor H2O. Nu heb je dus evenveel H'tjes voor de pijl als achter de pijl.
6, ten slotte kijk je naar de O'tjes. Voor de pijl zijn dit er 2, achter de pijl zijn dit er 4 (je hebt immers 2 keer H2O) Om dit gelijk te maken moet je dus 2 keer een O2 hebben.
7, Kijk of het nog netjes is en schrijf anders de gehele vergelijking opnieuw eronder (inclusief de faseaanduidingen, de hoeveelheden van elke stof etc.)
8, controleer of de C'tjes, H'tjes en O'tjes nog gelijk zijn voor en achter de pijl! Dit is belangrijk :)

Ik hoop dat dit duidelijker is geworden. Als tweede voorbeeld hieronder de verbranding van glucose (C6H12O6)

C6H12O6 (s) + O2 (g) --> CO2 (g)+ H2O (l)

1, de C'tjes.
6 voor, 1 achter.
C6H12O6 (s) + O2 (g) --> 6CO2 (g)+ H2O (l)

2, de H'tjes
12 voor, 2 achter.
C6H12O6 (s) + O2 (g) --> 6CO2 (g)+ 6H2O (l)

3, de O'tjes
8 voor, 18 achter.
C6H12O6 (s) + 6O2 (g) --> 6CO2 (g)+ 6H2O (l)

4, Controleren.
C6H12O6 (s) + 6O2 (g) --> 6CO2 (g)+ 6H2O (l)

6 C'tjes voor, 6 C'tjes achter.
12 H'tjes voor, 12 H'tjes achter.
18 O'tjes voor, 18 O'tjes achter.

Ja, het klopt.

Succes ermee, het is moeilijk maar wel belangrijk.

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image