Een superfluide vloeistof heeft een viscositeit van 0. Viscositeit is de 'stroperigheid' van een vloeistof. Een vloeistof zonder viscositeit is dus oneindig on-stroperig.

Een superfluide vloeistof kun je niet bewaren als je hem superfluide kunt houden (de stof mag maar enkele Kelvins zijn maximaal, en dat is lastig. Zeker voor langere periodes). Vloeistoffen stromen langs een oppervlak, en superfluide vloeistoffen stromen tegen de zwaartekracht in. Een superfluide vloeistof wordt dus, gegeven genoeg tijd, uitgesmeerd over een oppervlak zodanig dat de vloeistof precies 1 atoom dik is.

Daarnaast kunnen superfluide stoffen door materiaal heensijpelen. Net zoals water door een handdoek kan sijpelen. Ik heb dit ooit live gezien bij MIT, erg bijzonder. Een vat met superfluide helium wordt nat aan de buitenkant doordat het helium door de wand heen sijpelt, opwarmt tot een vloeistof en vervolgens verdampt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Fluide betekend vloeibaar, dit is dus zeer vloeibaar. Dit kan niet ontsnappen uit een luchtdicht vat, tenzij dit niet afgesloten is en de vloeistof in een warme ruimte staat, dan kan het verdampen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit staat erover op wikipedia: Superfluïditeit is het verschijnsel dat een vloeistof in het geheel geen viscositeit vertoont. Superfluïditeit werd voor het eerst ontdekt bij helium en treedt op bij extreem lage temperaturen. Het is een kwantumeffect gebaseerd op de Bose-Einsteincondensatie.

De waarschijnlijke oorzaak voor het verschijnsel is dat groepen deeltjes bestaande uit even aantallen subatomaire deeltjes zich als een soort superdeeltje gaan gedragen. De onderlinge krachten van deze deeltjes op elkaar (die de wrijving veroorzaken) komen dan grotendeels te vervallen. "Groepsdeeltjes" ontstaan uit bosonen (deeltjes met heeltallige spin) en uit even aantallen fermionen (deeltjes met halftallige spin).

Toegevoegd na 16 minuten:
Je bewaard het dus in een water dicht omhulsel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij enige graden Kelvin, net boven het stolpunt van Helium, gedraagt DEZE stof zich als een super fluïdum.
Je moet het dus uitermate koud bewaren en dan nog zijn deze temperaturen moeilijk te bereiken!!
Het ziet er heel vreemd uit, heel anders dan bijvoorbeeld superkritisch CO2, het is een vloeistof, zonder twijfel die de viscositeit heeft van gas, het ploft van de ene container in de andere (de onderste) door een piepklein gaatje, water zou vele minuten werk hebben om door zo een klein gaatje te kruipen , alhoewel water een heel lage viscositeit heeft ivt. veel andere vloeistoffen.

De elektronen die in golffase verkeren synchroniseren deze in superfluide toestand en daardoor wordt de atomaire structuur van het geheel veel compacter, je zou kunnen zeggen dat de atomen in elkaar schuiven.
Bij Helium kan dat omdat deze alleen maar een K schil heeft maar dan blijkbaar de golfvorm zo verandert dat het atoom niet meer bolvormig is, daardoor veel minder plaats inneemt en tijdens het gaan door het gat ook een andere dichtheid MOET hebben dan "gewoon vloeibaar Helium".

Ik heb dit mogen aanschouwen maar moest even alles loslaten wat ik over vloeistof en viscositeit wist...