Waarom verdampt mijn water uit de Dode Zee niet (helemaal)?

Tijdens de vakantie Israel heb ik een flesje water uit de Dode Zee meegenomen. Om te bepalen hoeveel zout erin zit hebben we het water in een bakje gedaan om het water te laten verdampen. Tot onze verbazing stopt de verdamping en blijft het water. Met Noordzeewater lukt het wel! Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het zo zout is?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hygroscopisch

Het beste antwoord

Dat is inderdaad vreemd, want hoewel het water van de Dode Zee zouter is dan het water uit de Noordzee bereikt het water uit de Noordzee tijdens het verdampingsproces op een bepaald moment ook de zoutconcentratie van de Dode Zee.

Zeggen dat zout vocht aantrekt (zoals de andere antwoorden suggereren) is dus niet voldoende.

Wat gebeurt er nou eigenlijk? Hoe meer ionen er in het water zijn opgelost hoe hoger het kookpunt van een bepaalde vloeistof. Dat wil zeggen dat water niet meer kookt bij 100°C terwijl het dat normaal gezien wel doet. Het feit dat het dat niet doet wil dus zeggen dat het zout er ook voor heeft gezorgd dat de dampspanning bij 100°C nog geen 1 atmosfeer bedraagt. Vermoedelijk is het dus ook bij lagere temperaturen lager dan bij zuiver water.

Zout water zal dus sowieso moeilijker verdampen bij een bepaalde temperatuur dan zuiver of minder zout water.

Als er van een liter Noordzeewater echter zo'n 200 ml is verdampt bedraagt de zoutconcentratie ook al meer dan dat van de Dode Zee en toch blijft het verdampen.

Daar zijn dus 2 mogelijke verklaringen voor:

1. Tijdens het experiment met het water uit de Noordzee was het warmer en dus de dampspanning hoger.
2. Tijdens het experiment met het water uit de Dode zee was de lucht vochtiger.

Uiteraard zullen er ook andere factoren een invloed hebben zoals het gebruikte recipiënt maar die hebben niet echt iets te maken met het verschil in zoutconcentratie of locatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als zout, water aantrekt dat moet dat in en omgeving gebeuren waar het vochtig is wat ik dan ook vermeld heb. Bij zeer vochtig weer zal het water dan ook zeer vochtig worden. Wat ik geillustreerd heb met de vochtvreters.
Wat ik wel kan toevoegen is dat de hoge rand van het glas een rol speelt. het verdampte water zal wel omhoog gaan maar dat gaat zo traag dat het niet over de rand van het glas geraakt en dat de volgende watermoleculen steeds botsen tegen de bovenste lagen en ook niet hoge komen. Daarom moet men vlees bakken in een pan en gaat dat niet in een pot. Ook hier geraakt de waterdamp niet voldoende over de rand en blijft het in de pot vochtig waardoor dat er geen bakproces kan plaats vinden. In de pan geraakt de waterdamp sneller weg.
In deze opstelling wordt er meer vocht aangetrokken dan dat er kan verdampen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De uiteenzetting over concentratie en dampspanning lijkt mij plausibel, maar het experiment met Noordzeewater en Dodezeewater zijn op dezelfde locatie en onder dezelfde omstandigheden uitgevoerd (huiskamertemperatuur); de luchtvochtigheid was mogelijk verschillend, maar geen grote afwijkingen. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat temperatuur en de luchtvochtigheid een belangrijke rol hebben gespeeld. Ik ben nieuwgierig of hoogte vande rand van de bak en de het gebruikte recipient van invloed kunnen zijn. De eerste kunnen we makkelijk testen, de tweede blijft theorie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vlees dichtschroeien in een pot gaat even vlot als in een pan. Watermoleculen zetten enorm uit bij verwarming waardoor ze veel lichter dan lucht worden wat hen onvermijdelijk doet stijgen. De factor luchtverplaatsing is hier nog niet ter sprake gekomen. Zet het bakje in een winderige omgeving en de verdamping gaat vlotter. Dat zout water aantrekt is een feit, kurkdroog keukenzout in een zoutvaatje wordt kleverig in een vochtige omgeving,
Het gaat hier volgens mij enkel om de omgeving waarin het bakje zich bevind, Let vooral op de vochtigheid rondom. Water verdampt zelfs nog wanneer het bevroren is.

Andere antwoorden (3)

volgensmij is dit,omdat het water zó zout is dat het niet kan verdampen, want het zout is opgelost in het water en zout kan niet verdampen, want het kan neit gasvormig worden.
11 jaar geleden
Je hebt daar een vochtvreter, zoals je die in de winkel kan kopen. Je stelt die op in een vochtige ruimte en door het zout wordt het vocht opgenomen uit de lucht. overtollige vocht drupt naar beneden in een bakje, en het zout kan weer vocht opnemen enz
Hetzelfde gebeurt bij u ook maar hier kan het water niet weg. Zet uw zout in een poeder droge ruimte en het water zal wel verdampen.
Robby BB

Toegevoegd na 16 uur:
Wat ik wel kan toevoegen is dat de hoge rand van het glas een rol speelt. het verdampte water zal wel omhoog gaan maar dat gaat zo traag dat het niet over de rand van het glas geraakt en dat de volgende watermoleculen steeds botsen tegen de bovenste lagen en ook niet hoger komen. Daarom moet men vlees bakken in een pan en gaat dat niet in een pot. Ook hier geraakt de waterdamp niet voldoende over de rand en blijft het in de pot vochtig waardoor dat er geen bakproces kan plaats vinden. In de pan geraakt de waterdamp sneller weg.
In deze opstelling wordt er meer vocht aangetrokken dan dat er kan verdampen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mij goed mogelijk dat de zoutoplossing net zoveel water aantrekt als dat er verdampt. Dat de hoogte van de bak daarbij een belangrijke factor is, gaan we verder onderzoeken. Het Noordzeewater zat i.d.d. in een bak met een lage rand. We zullen het Dode Zeewater in dezelfde bak doen.
Als je de inhoud in een pannetje doet en verwarmd zal het water wel verdampen, en weet u exact hoeveel zout u hebt. De reden dat het nu nat blijft is reeds gezegd, zout trekt vocht aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mij goed mogelijk dat de zoutoplossing net zoveel water aantrekt als dat er verdampt. We gaan proberen of we de verdamping tot stand kunnen brengen door verhitting. Bedankt voor de suggestie.