Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het effect van een voltage?

Ik weet dat het dodelijke van elektriciteit aan de stroomsterkte ligt, maar wat is het effect van een voltage op het menselijk lichaam? Is een hoog voltage op zich dodelijk/schadelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Alles is hierboven als geschreven maar wat er juist gebeurd niet.
Als u bv met uw hand iets omklemt waar spanning opzit zullen de spieren in uw hand samentrekken en kan men niet meer lossen waardoor de stroom door u lichaam blijft stromen wat de dood voor gevolg kan hebben als die stroom ook door uw hart stroomt want dat is ook een spier en zal volledig samen trekken en dus niet meer pompen.
Als u daaren tegen met de buiten kant van uw had stroomdelen aanraakt zal u armspier samentrekken en u hand dus wegtrekken.
Het is eveneens een verschil of u met uw links of rechts hand iets aanraakt, rechts is minder gevaarlijk omdat de stroom dan waarschijnlijk niet door de hartstreek loopt, bij zeker wel met uw linker hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zoals je zelf al schrijft: het ligt aan de stroomsterkte. Ik kan me de formule nog herinneren: spanning (Volt) is stroomsterkte (Ampère) maal weerstand (Ohm). Dus stroomsterkte is spanning gedeeld door weerstand.
Dus: een hoge spanning op zich zegt niet zo veel, want de weerstand speelt een belangrijke rol. Als je lichaam goed geleidt (dus als je weerstand laag is, bijvoorbeeld als je huid nat is), kan een lage spanning al gevaarlijk zijn. Als je slecht geleidt, kan je heel wat meer hebben. Maar als je met echt hoge voltages te maken krijgt (hoogspanning), is en blijft het levensgevaarlijk. Je weerstand zou dan zó hoog moeten zijn, dat het praktisch onmogelijk is om op een ongevaarlijke stroomsterkte uit te komen.

Dus in het kort: een spanning OP ZICH doet niks. Er gebeurt pas wat als er stroom door je lichaam gaat lopen. En de stroomsterkte hangt altijd van twee dingen af: de spanning en de weerstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoge voltage kunnen in principe geen kwaad, als de stroomsterkte maar laag genoeg is. Zo is de electriciteit ( 220v) uit ons stopkontakt dodelijk en de 2-10 Kv volt van een schrikdraad niet. Ook speelt de geleidbaarheid een rol, wat ik zelf heb kunnen ondervinden. Zo heb ik als klein kind een oude stekker, die beschadigd was in mijn mond gestoken, waarbij de contactpunten mijn tong hebben geraakt. De toen nog 220v gelijkspanning is via mijn tong van het ene contactpunt naar het andere gelopen.
Daarbij verkrampte mijn kaken zich rond de stekker zodat die vast zat tussen mijn tanden. Dit heeft een tiental seconden geduurd. Het geluk was dat mijn tong zo vochtig en dat daar heel veel bloedvaten zich bevinden dat de stroom niet door mijn lichaam moest gaan maar in mijn tong is blijven circuleren. Buiten een stukje van mijn tong heb ik daar niets aan over gehouden. Om zulks te vermijden is men overgegaan op wisselstroom. Dit wil zeggen dat de stroom 50 maal per sekonde wisselt van richting, wat wil zeggen dat er ook 50 maal een fraktie van een sekonde geen stroom is. Deze fractie van een sekonde is voldoende om de krampreaftie op te heffen en dat je kunt loskomen van een electrische bron.
Maar het blijft oppassen geblazen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zeker zo belangrijk is, is de frequentie van de spanning, er zijn n.l. 2 zaken waar je lichaam schade van ondervind n.l: A. De spanning/stroom die door (meestal je huid) loopt en daar oppervlakkige brandwonden kan veroorzaken. Hier hoef je overigens niet dood aan te gaan. B. De frequentie die de spanning bezit, wat er n.l. gebeurd als je aan de 220V/50 hertz(Spanning in huis dus) zit, daar kan je hart van slag van raken, of te wel, je hart gaat fibrilleren, of te wel ongecontroleerd samentrekken, waardoor de pomp functie niet meer werkt.
Daarom is voor de meeste mensen ongeveer 42 volt 50hertz wissel spanning al gevaarlijk, terwijl voor gelijk spanning, het gevaar pas bij 110volt begint.
Natuurlijk geld ook dat sommige mensen een relatief droge huid hebben, waardoor de weerstand te hoog is, waardoor er geen stroom gaat lopen en dus geen problemen zullen optreden.
Detail, in Amerika gebruiken ze 60 hertz, dat schijnt nog gevaarlijker te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing