Drijft de noordpool of zit die tot op de bodem vast?
Mijn neefje van 9 jaar kwam met deze vraag.
Want volgens hem hebben wetenschappers het mis wat betreft het stijgen van de zeespiegel. :-)
Zijn uitleg was:
Drijven:
Wanneer de noordpool drijft en het ijs smelt is het in evenwicht. Het ijs dat de noordpool dan verliest draagt het niet meer aan gewicht. Dus is er geen daling of stijging qua water.
Tot op de bodem vast:
Wanneer er dan ijs verdwijnt en in zee valt komt er ruimte vrij voor het water. Dus ook geen daling of stijging qua water.
Ik heb hem gezegd dat ik het ga uitzoeken en als hij van school kom ik misschien het antwoord heb.
Wat kan ik onze kleine professor vertellen?
Waarom het smelten van de noordpool wel zou kunnen bijdragen aan stijging van het zeeniveau wereldwijd zou indirect zijn: ijs heeft een hoge reflectiefactor ('albedo') - daarom is het nou precies zo wit en koud. Water (diep, donker water) heeft een veel lager albedo; absorbeert dus meer water. Dus als de reflecterende ijslaag smelt, wordt meer warmte opgenomen door het water dat tevoorschijn komt. Warmte=uitzetting. Verschillende modellen geven echter nogal verschillende uitkomsten over hoeveel het water zou stijgen (en in hoeverre dat af zou wijken van stijgingen in het verleden).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.