Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (5)

Een hondentong herbergt heel veel bacteriën die een enkele keer tot ziektes leiden. Doe het dus liever niet.

Toegevoegd na 11 minuten:
De mondflora van honden bevat tal van bacteriën
die voor de mens gevaarlijk kunnen zijn.
Zo bleek uit een studie van de Utrechtse faculteit diergeneeskunde
(zie bron)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honden hebben minder bacteriën daN mensen in hun mond. Honden kus is minder vies dan een mensen kus.

Hond viezer dan vaatdoekje?

Veel mensen gebruiken hun vaatdoekje gemiddeld twee weken lang. Op een vaatdoekje zitten binnen één dag gemiddeld al honderd miljoen bacteriën. Soms zijn er ook ziekteverwekkers te vinden, die zijn slecht voor je gezondheid.
De tong van een hond bevat aan het einde van de dag heel wat minder bacteriën. Binnen een dag heeft hij ‘maar’ 5000 bacteriën op zijn tong. Dit komt doordat een hond bacteriedodende middelen in zijn bek heeft.

De meeste bacteriën in de mond van de hond gaan dood, terwijl ze op een vaatdoekje blijven leven en zich vermenigvuldigen. Daardoor bevat een hondentong minder bacteriën dan een vaatdoek en wordt er gezegd dat de tong schoner is.

Bron willem wever
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onze hond doet dit ook bij ons/onze kinderen. persoonlijk heb ik er niet zo heel veel problemen mee mits het niet op de mond is. onze hond wordt elk jaar goed ingeent dus dat scheelt denk ik ook wel. verder heb ik wel eens een wond gehad die de hond schoon likte en ik heb er nooit wat aan over gehouden; hooguit het idee dat het juist beter genas. zolang je hond geen poepeter is denk ik dat het niet zo'n kwaad kan; de vacht bevat meer bacterien die schadelijk zijn :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een aardige waslijst ziektes die door honden overgebracht kunnen worden, maar de meeste gevallen zijn ze toch zeldzaam en worden niet direct door likken over gebracht. In de waslijst in de pdf staan heel wat vector borne diseases, wat inhoudt dat likken geen rol speelt. Ook zijn er veel ziektes die specifiek door beten worden overgebracht. Toch blijft er nog zeker wel een risico over (vooral darmbacterieen als salmonella, maar ook levensgevaarlijke als miltvuur (anthrax) en ik vind het persoonlijk ook geen fris gezicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben zelf honden en fokken rashondjes (niet commercieel).
Deze vraag wordt ons dus vaak gesteld.
Het antwoord hangt af van de toestand van de hond.
Is het een "huis" hond die uitgelaten wordt op NIET poepplaatsen en je zelf ook de poep verwijdert, dan is het grootste risico al afwezeg (het eten van fecalien van andere dieren). Als je de mondhygiene goed in de gaten houdt, de honden hoogwaardig en gesteriliseerd voedsel geeft, kortom de hond zo goed als beschermt tegen ziektebronnen (poep eten, rauwe pens geven en kadavers verorberen) en -zoals mijn vrouw doet, dagelijks dentasticks en tandenpoetsen, dan is de hondentong NIET gevaarlijker dan een mensentong, wellicht minder, wanneer de hond zelf verder kerngezond is.

Toch leren we pupjes af om mensen in het gezicht te likken en gruwen dat in Amerikaanse films honden mensen in het gezicht laten likken, ik vind dat slecht voorbeeld.

Dus kan het kwaad, dat hangt volledig van de hond en zijn verzorging af.
Vermijden beschouw ik als de beste aanpak maar bij een per ongeluk, spontane lik , van een goed verzorgde gezonde hond hoef je niet naar het ziekenhuis.

Ik keur het echt af dat baby's door een hond "afgelikt "wordt, dat moet voorkomen worden, zij moeten immers hun immuniteit nog opbouwen.

Doe dus dat gelik in met name Amerikaanse films / series niet na.
Toch is het likken van hand etc. niet erg, was ze nadien wel voordat je gaat eten.

Met aaien van een hond geldt hetzelfde. het is echter , zoals eerder aangegeven bepalend in welke staat de hond verkeert.
Bij gezinshonden die al langer bij je zijn , ontstaat, bovenstaand in acht nemend, een grotere tolerantie voor elkaars darm/lichaamsflora.

Wanneer een hond een zere, niet open plek likt kan dat geen kwaad, je kunt er zelfs baat bij hebben, zowel de affectiebetuiging als de licht-masserende werking van de hondentong is gunstig voor herstel.

Zorg er daarom voor dat de hond zijn entingen op tijd krijgt en koop goed voedsel , verzorg de hond goed en vervang water regelmatig/maak de drinkbak schoon.
Laat voedsel niet dagen in de hondenbak maar gooi de overmaat weg, vooral bij "nat"
voedsel, droogvoer bederft niet zolang het niet nat( geweest) is .

Met deze maatregelen heeft de hond wellicht de schoonste tong van alle gezinsleden!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding