Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar kan ik zelfontbrandende lucifers kopen?

Met zelfontbrandende lucifers bedoel ik de lucifers met witte fosfor en die aangaan als je ze bv langs je schoenzool haalt

(Wist geen andere categorie waar dit zou passen)

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik had vroeger met oud en nieuw en lampegietersavond (Veenendaal) altijd van die "straatlucifers" witte lucies met een blauw kopje. Ik heb ze nu al heeeeel lang niet meer gezien, die kon je overal aan afstrijken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

deze lucifers heten strijklucifers en je kunt ze kopen in een outdoorsportwinkel
(Lees meer...)
anneliez
11 jaar geleden
De Italiaanse waslucifers vindt men nogal eens bij fopartikelenwinkels, daar haalde ik ze vandaan .
Ze zijn erg klein en gemaakt van opgerold waspapier wat langter brandt dan hout.

Ze bevatten (in alle varianten) NIMMER witte fosfor maar een mengsel van rode fosfor, zwavel en kaliumchloraat alsmede een bindmiddel.

De dure watervaste houten aanstrijkbare outdoorshop lucifers die volgens eenzelfde principe werken en vaak een langere brandkop hebben zijn alleen aan de top aan te strijken , daar zit de rode fosfor/zwavel/ chloraat welke laatste een witte kleut aan het mengsel geeft.

Witte fosfor wordt om minstens twee redenen nooit gebruikt, het kan bij lichaamstemperatuur spontaan ontbranden en het is erg vergiftig.

De Italiaanse waslucifers voldoen prima en zijn , zeker per stuk, VEEL goedkoper, er zitten doorgaans honderd in een doosje en je kunt ze aan ieder ruw oppervlak aanstrijken.
Omdat het stokje van was is zijn ze weinig vochtgevoelig.
Als het kopje nat is, werkt het weer als deze gedroogd is aan de lucht.
Dep het kopje niet, de oplosbare chloraat wordt dan weggezogen door het deppen en dan werken ze na drogen niet goed meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding