Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zie je wat de oxidator en de reductor is bij de vraag reactie: aluminium in een kopersulfaatoplossing?

Ik snap wat een oxidator en een reductor is. Ik snap dat Al de reductor is, maar ik snap niet dat Cu2+ de oxidator is. Waarom is S niet de oxidator? deze kan toch e- opnemen en veranderen in S2-?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat de oxidator en de reductor is kun je opzoeken in BINAS, tabel 48.
Daarvan reageert de sterkste oxidator met de sterkste reductor, mits de oxidator in de tabel boven de reductor staat.
Bij de oxidatoren staan de sterkste bovenaan en de zwakste onderaan.
Bij de reductoren staan de sterkste onderaan en de zwakste bovenaan.
Cu2+ staat in de tabel boven S, dat betekent dat Cu2+ zal reageren en niet S, de sterkste reageert immers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zal zich metallisch Cu afzetten op Al : dus Cu2+ --> Cu (wordt gereduceerd) en Al --> Al3+ (wordt geoxideerd) gaat in oplossing.
SO4 2- zal als SO4 2- (sulfaat) in de oplossing aanwezig blijven; in deze zoutrest wordt geen enkele oxidatietrap gewijzigd. Sulfaat blijft ongewijzigd als sulfaat in de oplossing.
De reactie is gebaseerd op de spanningsreeks van de metalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik me niet vergis heeft S (als sulfaat) oxidatiegetal -10 (lading -2 + 4 x -II van O)

S kan dus niet verder gereduceerd worden. Aluminium wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding