als er een gat in de ozonlaag zit, zie je dan ook nog met het menselijk oog een blauwe hemel?
in wikipedia staat dit: De blauwe kleur van de hemel wordt veroorzaakt door Rayleighverstrooiing van zonlicht gecombineerd met andere vormen van verstrooiing die een meer of minder witte kleur veroorzaken. Wat we zien is een verzameling strooilicht uit alle lagen van de atmosfeer met als achtergrond de zwarte ruimte. in de schemering ontstaat de blauwe kleur in het zenith doordat ozon geel en oranje licht absorbeert. De ozonlaag is dun, maar tijdens de schemering reist het zonlicht door een relatief dikkere laag ozon door de kleine invalshoek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_lucht
mijn vraag is: als er een gat in de ozonlaag zit, zie je dan nog steeds een blauwe hemel, of is het blauw dan verminderd? Kan het ook helemáál weg zijn en wat zie je in dat geval dán? Is het in dat geval ZWART wat je dan ziet?
met het menselijk oog dus.
is er welleens een foto van gemaakt van de lucht op die plaats waar dan minder ozon is met een gewone camera??
Toegevoegd na 40 minuten:
ik weet dat er niet echt een gat in ozon laag, en dat er verminderd ozon is. ik vraag me af hoe dat er uit zit, of het minder blauw is ... of miss een andere kleur ofzo
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.