Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben je volgens de wet verplicht om bij ELK scheikunde practicum een bril te dragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wel handig voor je eigen veiligheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook aan de labzaal liggen. Als ik praktrikum heb zitten een in een safety level one standard chemistry labratory ofziets (staat op de deur) en dan is het verplicht volgens de arbowet. Netzoals dat er zo'n (oog)douche moet zijn, brandblussers enzovoort.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij sommige prakticaproeven in een scheikundig lab is het dragen van een veiligheidbril soms onhandig.
Het lijkt me dat het dus niet wettelijk verplicht is.
Werkt men of de mensen om je heen met proeven waarbij er met stoffen of reacties betrokken zijn die gevaar voor de ogen vormen, dan is een bril wel verplicht te stellen door de praktijkbegeleider.

Zo is het aflezen van soms wat vertekenende veiligheidbrillen niet handig, buretten en het aanvullen van maatkolven waar slechts verdunde zouten in zitten is het niet ongebruikelijk de veiligheidbril even af te zetten.

Een GEWONE bril biedt soms te weinig bescherming spatten kunne via de zijkant en de bril zelf toch in de ogen stuiten, dat is mij wel eens gebeurd.

Veiligheidbrillen kunnen soms beslaan en dat is bij kokend water ook niet altijd handig.
Er zijn dus redenen op een veiligheidbril niet per definitie verplicht is in een scheikundelokaal of -laboratorium niet per definitie te verplichten maar het is beslist al een groot voordeel als je een gewone bril draagt met enig glasoppervlak.

De arbo-wetgeving geeft wel richtlijnen die in grote lijnen in bovenstaande verwerkt zijn.
Groot probleem zit hem wel eens in de zelfdicipline van de leidinggevende en de praktikant zelf, niet zelden zijn er geen of weinig GOEDE veiligheidbrillen aanwezig.
Men adviseert dan maar om ongebrilden verder naar achteren te gaan bij proeven waar een draagplicht bij zou horen.

Helaas legt de arbowet ook een groot deel van de veiligheid bij de praktikant/gast
Ik zou een pro-actievere rol willen zien bij degene die de proef doet.
Hij/zij moet in staat zijn te bepalen of draagplicht moet gelden en voldoende materiaal als goede brillen voorhanden hebben.

Als stagebegeleider op een chemisch lab heb ik veel met deze zaken te maken gehad.
De wetgeving is niet eenduidig geregeld, naar mijn mening.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

O het bij de wet verplicht is, is niet zo interessant.
Het "practicum" is wel aansprakelijk voor eventuele oogschade, en zal je dus weren als je geen bril draagt.
Je zou trouwens zelf niet het risico moeten willen lopen, tenzij je 100 bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie: tenzij je blind bent ;)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding