Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik moet mijn warmteverlies toch ook weer gemakkelijk kunnen terugwinnen?

Warmte die ontsnapt vanuit mijn huis in de vrije buitenlucht levert verder niet een of andere arbeid, en wordt niet omgezet in een andere vorm van energie. Het verplaatst zich dus alleen van binnen naar buiten. Waarom kan ik het dan niet (wederom zonder veel moeite) terug-verplaatsen van de buitenlucht naar binnen, met een installatie dus, die minder energie verbruikt dan ik aan warmte terugwin!?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
806

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dat kan niet omdat die ontsnapte warmte meteen over de hele omgeving wordt verspreid. De omgeving is zo groot dat de temperatuur daar onmeetbaar weinig omhoog gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou kunnen met behulp van het tegenstroomprincipe. Dan moet je het hele huis enorm goed isoleren en voor de ventilatie de uitstromende lucht de inkomende lucht laten verwarmen in een warmtewisselaar met tegengestelde stroomrichting. De uitstromende lucht is dan na een tijdje net zo koud als de instromende lucht zodat je geen warmteverlies hebt.
Veel dieren maken er gebruik van om hun kerntemperatuur constant te houden en voor veel andere zaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan wel, met een warmtewisselaar i.c.m. mechanische ventilatie. Dit wordt ook al gedaan. Om om die manier warmte terug te winnen moet je je huis al erg goed geïsoleerd hebben, anders kost het meer dan het oplevert. Daarnaast is het temperatuurverschil klein en dat maakt het lastig om de energie snel terug te winnen. Het kan wel, maar als je niet oppast spendeer je meer dan je terug wint.
Hieronder een link met wat meer info.
Doe je om te beginnen vast de gordijnen dicht?

Het feit dat warmte zonder veel moeite van binnen naar buiten gaat, betekent dat je jou huis niet goed geïsoleerd hebt. Anders koste het niet zo weinig moeite. Het gaat ook niet alleen van binnen naar buiten, maar van warmer naar kouder. In de zomer bijv. warmt je huis juist op met de warmte van buiten.

Dat zoiets schijnbaar makkelijk gaat zegt totaal niets over of het (even) makkelijk is om het proces om te draaien. Het is bijv. heel makkelijk om een auto van een helling af te duwen, andersom is heel erg veel moeilijker. Zelfs een flauwe helling zal, als je alleen bent, al snel tot stilstand leiden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding