Hoe komt het dat fotonen van zwaardere elementen meer energie hebben dan van kleinere elementen?
Hoewel het op zich logisch klinkt dat fotonen afkomstig van zwaardere elementen energievoller zijn dan van lichtere elementen vraag ik me toch af hoe dat komt.
De situatie is als volgt:
Als een elektron uit de binnenste schil wordt losgeslagen door een binnenvallende elektron wordt deze losgeslagen elektron 'opgevuld' door een buitenste en bij deze reorganisatie wordt een (fluorescentie)foton uitgezonden. Bij de zwaardere elementen zal dat in de vorm van röntgenstraling zijn.
Bij deze zwaardere elementen zitten er dus ook meer protonen in de kern.
Maar waardoor zou een terugval van een elektron de ene keer meer energie hebben dan de andere keer. Hangt dat af van de afstand die het elektron terugvalt? Maar dat heeft weer niets te maken met het aantal protonen. Of geven door de grotere aanwezigheid van protonen deze een krachtiger aantrekking op het terugvallende elektron? Maar ja deze heeft toch evenveel mede-elektronen die die kracht zouden kunnen niveleren. Of heeft het gewoon te maken met de energie van het invallende elektron die zo groot is dat deze zijn energie ook afstaat. Maar ja waarom zou deze zijn energie niet kunnen afstaan aan een elektron van een lichter element. Of kunnen hoogenergetische elekronen geen lage energetisch elektronen raken??
Het antwoord zal vermoedelijk wel anders zijn. Ten minste ik hoop het wel....
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.