Kun je op een lopende band over horden springen? En kan een paard op een lopende band over hindernissen springen?
Hierover hadden we gisteren aan de eettafel een discussie. Volgens mij maakt het geen verschil of het mensen/dierenlichaam zich over de grond beweegt, of dat de grond onder het lichaam door beweegt.
Volgens mijn tafelgenoten gaat dat op een lopende band totaal anders. Het was wel leuk dat ze het allemaal met me oneens waren, maar dat ze allemaal andere redenen hadden waarom. Volgens de een kan een mens wel hordelopen op een lopende band omdat je dan op één voet landt en daardoor in beweging kunt blijven, maar omdat een paard op twee voeten land ligt dat anders (landt in werkelijkheid ook eerst op één voet, maar ik ga even mee in zijn gedachten). Daardoor zou hij een moment stilstaan en zou hij op een lopende band vallen maar galopperend op stilstaande grond niet.
Volgens mij maakt dat geen verschil want je houdt hetzelfde effect ten opzichte van de ondergrond, welke van de twee er ook beweegt. Het zware paardenlichaam behoudt de drang naar voren, of de ondergrond behoudt de drang naar achteren en op de lopende band lost het dier het op dezelfde manier op als in beweging op de grond, door het been direct na de landing ten opzichte van het lichaam naar achteren te bewegen.
Wie heeft er gelijk? Graag duidelijk onderbouwd, als ik het niet juist heb leer ik graag wat bij. En als ik het wel juist heb dan wil ik graag weten hoe ik het in duidelijke taal uit kan leggen. Vast bedankt!
(ik kon er helaas niets over vinden op Google of Youtube)
http://youtu.be/cKDm64l-5Ro
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.